سیاست

آگاهان سیاسی : غربی ها در تجهیز نیروهای هوایی افغان صادقانه کار کنند

کابل باختر/ 17/ جوزا
قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان میگوید که برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان برنامه های روی دست است که سپردن بیست بال جنگنده سبک تا سال 2016 میلادی جز آن است.
جنرال کمپل قوماندان عمومی نیروهای ناتو درافغانستان روز گذشته گفت که نیروهای ناتو درچوکات برنامه جدید شان درافغانستان که حمایت قاطع نام دارد درکنار آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ، به تجهیز این نیروها نیز متعهد اند درجریان هژده ماه آینده که ماموریت قاطع ناتو درافغانستان ادامه میابد برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان کار خواهد شده تا توان آتش نیروی هوایی این کشورتقویت پیدا نماید.
درحال حاضر نیروی هوایی افغانستان 102 بال طیاره دارد که اکثریت آن چرخبال و تعدادی هم طیارات حمل و نقل است مگر این نیروی فاقد طیاره های جنگی بوده و این مشکل اساسی در قوای هوایی افغانستان است.
مگر جنرال کمیبل میگوید که ناتو تا جنوری سال 2016 میلادی بیست فروند جنگنده های سبک دریافت خواهدکرد.
با آنکه این جنرال چهار ستاره یی امریکایی از تجهیز نیروی هوایی افغانستان سخن میگوید مگر آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان به این تعهدات چندان باور ندارند زیرا درگذشته روند تجهیز نیروهای هوایی افغنستان بطی بوده است حتا طیاره های کهنه و فرسوده تحویل نیروی هوایی افغانستان داده شده که طیاره ترانسپورتی ایتالیوی نمونه یی آن است.
ازطرف دیگر شماری از آگاهان سیاسی  و نظامی ادعا میکند که چگونگی تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان و نیروی هوایی این کشور از سوی کشورهای غربی به اساس سلیقه  پاکستان صورت میگیرد . غربی ها دراین خصوص دیدگاه و حساسیت های پاکستان را درنظر میگیرند و دراین قسمت تا اندازۀ با احتیاط عمل میکنند که حتا حاضر نشدند تا اسلحه و تجهیزات باقی مانده از حضور نظامی شان درافغانستان را به نیروهای امنیتی این کشور بسپارند درعوض یا آن را تخریب کردند و یا دراختیار پاکستان قراردادند. چنانچه چندی قبل افشا شد که امریکا 73 طیاره جنگی و سه صد و هفتادو چهار زرهپوش راکه نیروهای بین المللی درجریان جنگ علیه تروریزم درافغانستان ازآن استفاده میکردند در اختیار پاکستان قرارداده است .
این خبر از سوی کانگرس امریکا تائید شده است.
آگاهان سیاسی میگویند: 74 طیاره که ازسوی امریکا به پاکستان سپرده شد ، دراصل حق مردم افغانستان است که درجنگ امریکا با تروریزم نه تنها کشورشان ویرانتر شد بل شماری زیادی از شهروندان این کشور نیز قربانی این جنگ شدند درحالیکه سود آن را پاکستان می بلعد مردم افغانستان امید دارند که جامعه جهانی درراس امریکا و متحدین غربی آن در تجهیز و اکمال نیروهای امنیتی افغان بخصوص بخش هوایی آن همکاری واقعی کنند نه تعهد روی کاغذ .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا