اقتصاد

محمد کریم خلیلی: در ساختار اقتصادی جامعه ما زراعت نقش کلیدی دارد.

کابل/8/عقرب/باختر
نمایشگاه بین المللی زراعتی کابل قبل از ظهر امروز با حضور محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور گشایش یافت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: معاون رییس جمهور در بیانیه ای، ضمن ابراز قدرانی از تلاش وزارت زراعت، آبیاری و دهاقین و تولید کنندگان محصولات زراعتی در برگزاری این نمایشگاه، با توجه به روند انتقال مسوولیت ها، تدویر این نمایشگاه را يک گام مثبت در جهت تقویت ظرفیتهای اقتصادی کشور خوانده گفت که علی رغم کاستی های موجود، افغانستان از نگاه تولید و رقابت در زمینه برخی از محصولات صنعتی، دارویی و کشاورزی موفقیت های خوبی داشته که بیانگر تعهد مسئولان و تلاش تولید کنندگان و صنعت کاران  کشور در عرصه اقتصادی می باشد.
معاون رییس جمهور، زراعت را ستون فقرات اقتصاد کشور دانسته گفت که در ساختار اقتصادی جامعه ما، زراعت نقش کلیدی داشته و سهم هشتاد درصدی در اشتغال و سی درصدی در تولید ناخالص ملی بیانگر جایگاه برجسته زراعت در اقتصاد کشور است. وی تاکید نمود که توسعه و رشد اقتصادی پایدار بدون بهبود و رشد بخش زراعت امکان پذیر نمی باشد.
وی در بخش سرمایه گذاری نیز برگزاری چنین نمایشگاه هارا فرصت مناسب در جهت تشویق و جذب سرمایه گذاری عنوان نموده گفت که این نمایشگاه فرصتی است برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی که با توانمندیهای  بخش زراعت در افغانستان آشنا شده و در این عرصه سرمایه گذاری نمایند.
معاون رییس جمهور با اشاره به مشکل بازار یابی برای محصولات زراعتی و تاکید به تلاش های مؤثر دراین زمینه، تقویت بخش زراعت از چشم انداز اقتصاد سیاسی را نیز با اهمیت خوانده تصرح نمودکه به هر پیمانه که در جهت تقویت این بخش تلاش نماییم به همان اندازه زمینه های اجتماعی و اقتصادی نفوذ گروه های تروریستی نیز کاهش می یابد.
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری نیز طی سخنانی از رشد و افزایش محصولات زراعتی در سال جاری خبر داده گفت که ایجاد ذخایر وسردخانه ها، توزیع تخم اصلاح شده، کنترول امراض، ایجاد بندهای آب و موارد دیگر، در افزایش محصولات زراعتی کشور نقش اساسی داشته است.
وی برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی زراعتی کابل را زمینه ساز معرفی محصولات زراعتی به بازار های منطقه وجهان عنوان نموده و ضمن تاکید بر توسعۀ سرمایه گذاری در بخش زراعت، اظهار داشت که دراین نمایشگاه 200 غرفه، 150 شرکت و مؤسسه سرمایه گذاری داخلی و 10 شرکت خارجی شرکت دارند.
وی همچنین گفت احتمالا حدود شصت هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه که برای سه روز ادامه دارد بازدید خواهد کرد و این می تواند در تقویت سرمایه گذاری و رشد تولیدات داخلی در عرصه زراعت مفید و مؤثر واقع گردد.
همچنین عبدالجبار تقوا والی ولایت کابل و قربان حقوجو رییس عامل اتاق های تجارت و صنایع نیز در این محفل سخرانی نموده و بر گسترش نقش بخش خصوصی در عرصه زراعت و تولیدات زراعتی تاکید نمودند. معاون رییس  جمهور از غرفه های این نمایشگاه و تولیدات زراعتی که درآن به نمایش گذاشته شده بود نیز دیدن نمود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا