سیاست

شورای عالی ستره محکمه روی یک عده استهداات رسیده گی نمود

کابل 19 سنبله باختر
شورای عالی ستره محکمه قبل از ظهر امروز تحت ریاست قضاوتپوه بهاءالدین بها کفیل ستره محکمه تشکیل جلسه داده و روی موضوعات شامل اجندا رسیده گی به عمل آورد .
به اساس معلومات ریاست نشرات ستره محکمه به آژانس باختر، شورای عالی نخست شهادت قاضی سید احمد خالصی رئیس محکمه ابتدائیه ولسوالی غوریان ولایت هرات راکه ازجانب دشمنان صلح و ثبات مردم افغانستان حین رفتن به وظیفه  صورت گرفته ، به شدت محکوم نموده ، ضمن اتحاف ادعیه ، از بارگاه رب العزت  به روان پاک  مرحومی بهشت برین و به خانواده و بازمانده گانش صبر جمیل مسئلت کرد .
سپس به منظور رعایت قانونیت بیشتر درپروسه پذیرش تقاضا های تجدید نظر خواهی بر علیه فیصله های نهایی درموارد جزایی ، حقوقی و تجارتی ، به دارالانشاء هدایت داده شد تا در طی مراحل مقدماتی این تقاضا ها بادرنظرداشت ماده سی و ششم قانون تشکیل و صلاحیت قوه قضائیه که میعاد قانونی تقاضا های تجدید نظرخواهی را معین نموده و نیز متکی به مواد 81-82 و83 قانون اجراات جزایی موقت که بیانگر حالات ،  حق و اجراات مرتبط به این تقاضا ها است ، اجراات لازم بعمل آورد تا از سرگردانی اصــحاب دعاوی و ادارات ذیربط قضایی جلو گیری بعمل آید .
بعداً یکعده از استهداات واصله مورد غور ورسیده گی قرارگرفته و دررابطه به آنها چنین رهنمایی بعمل آمد :
با توجه به استهدائیه ریاست حقوق وزارت عدلیه در خصوص اشکال درتنفیذ دو فیصله تجارتی که در یک موضوع قطعیت حاصل کرده اند ، رهنمایی گردید که این مشکل میتواند با رعایت قواعد اشکال درتنفیذ  مصوب سیمینار سال 1350 به محکمه ای که  مدعا بها درحوزه قضایی آن قراردارد ، ارجاع گردد تادر رفع اشکال و حل سایر ملاحظاتی که وجود دارد پس از مطالعه و تحقیقات لازم تصمیم مقتضی گرفته شود .
همچنان بادرنظرداشت استهدائیه څارنوالی عمومی مبارزه باجرایم علیه امنیت داخلی و خارجی لوی څارنوالی دایر بر چگونگی احاله دوسیه های مربوط به جرایم اطفال به محاکم ، خاطر نشان گردید که در ولایاتی که څارنوالی ها و محاکم اختصاصی اطفال وجود دارند اصلاً مشکلی مطرح نیست  و اما ولایاتی که فاقد این نهاد های اختصاصی اند ، صلاحیت رسیده گی ابتدایی و استینافی قضایای اطفال ازجانب شورای عالی ستره محکمه  به محاکم ابتدائیه و دیوانهای جزاء استیناف تفویض گردیده است بناً دوسیه های جزایی اطفال میتواند از طریق څارنوالی های جزاء ویاهرڅارنوالی دیگری که ازجانب لوی څارنوالی درچهارچوب صلاحیت های قانونی  ، به آنان تفویض صلاحیت صورت گرفته باشد ،  به محاکم حایز صلاحیت ارجاع گردند .
به همین ترتیب مبتنی بر استهدائیه ناحیه دهم شاروالی کابل دررابطه به عدم تطابق حدود قباله یک زمین ساحه رهایشی مطابق به پلان تفصیلی  ،  رهنمایی گردید که صلاحیت بررسی صحت و سقم  وثایق طبق تعلیماتنامه تحریر وثایق از وظایف محکمه ذی صلاح است لذا موضوع به محکمه رجعت داده شود تا پس از تحقیقات لازمه در زمینه تصمیم مقتضی اتخاذ گردد .
همینطور به ارتباط استهدائیه  ریاست محکمه استیناف هرات درخصوص چگونگی صدورحکم رهایی مشروط ، تصریح گردید که برمبنای  ماده 90 قانون اجراات جزایی موقت ، تصمیم رهایی مشروط بارعایت شرایط پیش بینی شده قانونی آن ، طی قرار تجویزی محکمه اتخاذ گردیده و محکمه ای که این حکم را مبتنی بر تقاضای څارنوالی صادرمینماید ، تصمیم برلغو آنرا نیز میتواند اتخاذ نماید .
هکذا دربرابر استهدائیه دیگراین محکمه درخصوص موضوع تنازع صلاحیت توضیح داده شد که به موجب قانون جدید تشکیل و صلاحیت محاکم قوه قضائیه منتشره جریده رسمی 9ر4ر1392، حکم فقره یک ماده 27 قانون اجراات جزایی لغو پنداشته شده  و رسیده گی به تنازع صلاحیت میان محاکم به شورای عالی ستره محکمه مرتبط دانسته شده است .
برعلاوه در جلسه امروزی شورای عالی  ( 2 ) تقاضای تجدید نظر خواهی و ( 28) درخواست تبدیلی محکمه در مسایل جزایی و مدنی توام بابرخی از مسایل ذاتی قضات نیز مورد غور قرارگرفته و درمورد آنها تصامیم لازم اتخاذ گردید . ختم/ سید حبیب 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا