سیاست

داکتر عبدالله: هیچ نهاد و مسوول حکومتی حق ندارد فراتر از قانون فعالیت‌های رسانه‌ای را محدود سازد یا در این زمینه اعمال نفوذ کند

کابل باختر14 ثور
داکتر عبدالله عبدالله رئيس اجرائیه امروز در همایشی که برای تجلیل از سوم ماه می٬ روز آزادی بیان٬ از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ فدراسیون خبرنگاران به اشتراک وزیر اطلاعات و فرهنگ و جمعی از مسوولان حکومتی و ژورنالستان در کابل برگزار گردیده بود اشتراک ورزید.
به اساس معلومات مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: رئيس اجرائيه جمهوری در این نشست روز آزادی بیان را برای اهل رسانه‌ها و مسوولین نظام تبریک گفت و نقش ژورنالستان و مسوولان نظام را در دست یافتن به آزادی بیان ستود. رئيس اجرائیه افزود: نقش همه‌تان را در رشد و تکامل آزادی بیان می‌ستایم. نقش پیش‌کسوتان این راه دشوار و پرمشقت و همچنان نقش نسل‌نو در دست یافتن به آزادی بیان در افغانستان قابل تقدیر است. آزادی بیان نتیجه قربانی‌های بی‌دریغ و بی‌شمار مردم افغانستان است.
رئيس اجرائيه در باره پیشینه مبارزه برای آزادی بیان گفت: از لحظه‌ای که خواستند صدای حق و صدای مردم را خفه سازند٬‌ نهضت مبارزه برای دست یافتن به آزادی بیان آغازگردید. این حرکت را در نهضت مشروطه خواهان٬‌ دهه دموکراسی و تمام حکومت‌های استبدادیی که خواهان خفه کردن صدای مردم بودند می‌توان ملاحظه نمود.
رئيس اجرائيه با اشاره به دشواری‌ها و چالش‌هایي‌که خبرنگاران کشور با آن روبرو هستند گفت: حمله بالای خبرنگاران و کارمندان طلوع از یکسو عمق جنایت طالبان و گروه‌های تروریستی را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر غیرت و جرأت و شهامت ژورنالستان کشور را که به رغم تهدید و خطر به کار و فعالیت خویش ادامه دادند.
رئيس اجرائیه همچنان افزود: امروز از یک‌ سو روز خوشی و تجلیل از دستاوردهای شماست و از سوی دیگر یاد آور دشواری‌ها و قربانی‌ها خبرنگاران و اهل رسانه‌ها.
رئيس اجرائیه در بخش دیگر از سخنان خویش در پیوند به مسوولیت‌های حکومت در قبال ژورنالستان گفت: می‌پذیریم که حکومت افغانستان در رسیدگی و فراهم ساختن فضای امن برای فعالیت‌های رسانه‌ای موفقیت چشم‌گیری نداشته است. ولی در حد توان و با در نظرداشت واقعیت‌های جامعه از هیچ نوع تلاش و اقدام در این راه دریغ نورزیده است. شما جزئی از نظام افغانستان هستید و حکومت مکلف است از شما و فعالیت‌های تان پاسداری نماید.
رئيس اجرائیه در پیوند به پاس‌داری از آزادی بیان گفت: از هیچ اداره دولتی و حکومتی کسی حق ندارد به خبرنگار و رسانه‌ای زنگ بزند و بگوید که فلان خبر را نشر کنید و فلان خبر را نشر نکنید یا در مورد چگونگی خبر محدودیت اعمال نماید. هر اقدامی در این زمینه باید طبق قانون و از طریق کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای صورت گیرد.
رئيس اجرائيه با اشاره به مسوولیت‌های رسانه‌ها علاوه کرد: رسانه‌ها نیز باید از مردم بشنوند و برنامه‌های خویش را طبق خواست‌ها و نیازهای مردم عیارسازند.
رئيس اجرائیه با تقدیر از فعالیت‌ها و اقداماتی که وزارت اطلاعات و فرهنگ روی دست دارد به ژورنالستان کشور اطمئنان داد که حکومت در بخش تقنین و رسیدگی به قضایای مربوط به رسانه‌ها به دیدگا‌ه‌های آنان گوش می‌دهد و هیچ تصمیمی در این راستا بدون مشوره و نظر آنان اتخاذ نمی‌گردد.
رئيس اجرائیه کشور همچنان از رسانه‌های کشور تقاضا نمود تا در نشرات و برنامه‌های خویش مصالح و منافع علیای کشور را در نظر بگیرند و به قضایایی‌که وحدت و همبستگی مردم را ضربه می‌زند نپردازند. رئيس اجرائيه تاکید نمود که رسانه‌ها و حکومت با اتحاد و یکدلی باید در مقابل تروریزم و دهشت افگنی و تهدیدهایی‌که منافع ملی افغانستان را تهدید می‌کند مبارزه نمایند. به قول رئيس اجرائیه تروریزم دشمن انسانیت و ارزش‌های اسلامی و انسانی‌است و دین و مذهبی ندارد.
رئيس اجرائیه همچنان با تمجید از تحلیل‌‌گران و آگاهان امور سیاسی٬‌ از آنان خواست با درک مسوولیت‌های ملی خویش واقعیت‌ها را بازتاب دهند و از پیش‌داوری و مغشوش ساختن افکارعمومی در این لحظات حساس و سرنوشت ساز اجتناب نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا