سیاست

امنیت، جنگ وقلم محور بحث جلسه عمومی ولسی جرگه

امنیت، جنگ وقلم محور بحث جلسه عمومی ولسی جرگه
کابل باختر 26 دلو
ولسی جرگه، طرح مشترک اعضا و فرهنگیان کشور دایر بر گنجانیدن روز قلم در تقویم کشور را مورد بحث قرار داد.
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبر داد: در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید، اعضای ولسی جرگه پیرامون وضعیت امنیتی کشور بحث نموده،افزایش نا امنی و بی ثباتی را برخاسته از نبود وزیر دفاع ملی،سرپرستی والی ها، نبود خطوط اساسی سیاست خارجی کشور و برخورد سطحی حکومت در قبال اوضاع امنیتی به خصوص ولایات هلمند، بدخشان، کندز و فاریاب دانستند و از بی توجهی حکومت انتقاد کردند.
برخی وکلا خیزش های مردمی در ولایات را علیه طالبان و دهشت افگنان مفید دانسته؛ اما در عین حال تأکید کردند که به خاطر اینکه این خیزش ها در آینده باعث مشکل دیگر در کشور نگردد، باید به صورت دقیق و سنجیده شده، مدیریت شود.
گفته های مسئولین نظامی و ملکی ولایت هلمند در ویدیوکنفرانس با رئیس جمهوردرجریان ارائه گزارش ازوضعیت هلمند، استفاده غیرقانونی از چوب چارتراش کنر،کمبود آب آشامیدنی صحی  و بلند بودن قیمت آب در ولایت پروان،افزایش معتادین مواد مخدر، مزاحمت به کارمندان معادن در دره صوف به اتهام وا بستگی آنان به گروه داعش و یا هم طالبان،افزایش فساد اداری در ادارات کشور به خصوص در گمرک ولایت کنر، کاهش ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی، برنامه تغییر نام شرکت هوایی آریانا از سوی مقامات دولتی، ارسال مکتوب اهانت آمیز علیه مسلمیار رئیس مشرانوجرگه از سوی قوماندانی امنیه ننگرهار، ضعف مدیریت در ادارات دولتی در مرکز و ولایات، در نظر گرفتن روابط در مقرری های دولتی، مشکلات محصلین در کشور پاکستان از نبود لیله و ضرورت ساخت سرک قلعه زمان خان الی مکروریان اول، از سوی اعضای ولسی جرگه مطرح گردید و بر رسیده گی و توجه به این موارد، تأکید صورت گرفت.
همچنین در جلسه حمله انتحاری در ریاست حج و اوقاف ولایت هلمند و حمله بر یکی از هوتل های شهر کابل، از سوی وکلاءشدیدا تفبیح شد.
در جلسه وکلاء فرا رسیدن بیست و هفتم رجب سالروز بعثت پیغمبربزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) را به تمام مسلمانان جهان تبریک و تهنیت گفتند.
اعضای ولسی جرگه در رابطه به عدم معرفی وزیر دفاع ملی، از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه جمهور اسلامی افغانستان خواستند که بر علاوه معرفی هرچه عاجل وزیر دفاع ملی مطابق گفته های شان بر اصلاح نظام انتخاباتی کشور نیز توجه جدی نمایند.
از سویی هم وکلاء عدم پرداخت معاش کارمندان کمیسیون های انتخاباتی را سر از ماه آینده مشکل آفرین دانسته و عدم توجه حکومت را جهت اصلاح این کمیسیون ها یکی از دلایل این معضل بیان داشتند.
در پایان وقت امتیازی عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه ضمن آنکه گفته های وکلاء را در وقت امتیازی مهم دانست؛ در عین حال تاکید کرد که وکلاء در کمیسیون ها روی موارد فوق، کار نمایند تا بر غنامندی آن افزوده شود.
در ادامه جلسه مطابق آجنداء کمال ناصر اصولی رئیس کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی طرح گنجاندن روز قلم در تقویم کشور را ارائه نمود.
از اینکه در این طرح پنج نظر اختلافی وجود داشت، رئیس ولسی جرگه به کمیسیون مربوطه هدایت داد تا با تدویر جلسات مشترک دو نظر اختلافی مشخص را تعیین و جهت تصمیم گیری به جلسه عمومی ارائه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا