سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری با وزیرخارجۀ ترکمنستان دیدار کرد

کابل/۱۲دلو/باختر
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، امروز با هیأت جمهوری ترکمنستان که به رهبری رشید مرادوف وزیرخارجۀ آن کشور به کابل آمده بود، در ارگ دیدار کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد٬ درابتدا این دیدار رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان تمنیات نیک قربانقلی بردی محمدوف رییس جمهوری ترکمنستان را به محمداشرف غنی و مردم افغانستان تقدیم کرد و گفت که رییس جمهوری ترکمنستان خواستار تحکیم هرچه بیشتر روابط با کشور دوست افغانستان است و در بخش های مختلف به خصوص در بخش تجارت، خواستار توسعه همکاری ها می باشد. 
رییس جمهوری اسلامی افغانستان به وزیرخارجه و هیأت همراه اش خوش آمدید گفت و افزود که تمنیات نیک مرا نیز به برادرم قربانقلی بردی محمدوف تقدیم کنید؛ افغانستان و ترکمنستان دو کشور برادر هستند، به خانۀ دوم خویش خوش آمدید.
رییس جمهور کشور گفت که در آغاز برای هموطنانم و منطقه گفتم که محور سیاست خارخی من ترکمنستان خواهد بود و از آن کشور به خاطر این که با ما دست دوستی داده است، تشکر می کنم؛ برای رییس جمهور و مردم ترکمنستان، بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی را تبریک عرض می کنم.
رییس جمهوری تصریح کرد که تاپی تنها یک پایپ لاین گاز نه، بل یک دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه است. پروژۀ تاپی فرصت طلایی است که زمینۀ تغییرات اقتصادی، انکشافی و پیشرفت را به منطقه فراهم می کند. وی افزود که ما در بخش معادن، همکاری های خوبی خواهیم داشت و با استفاده از تجارب ترکمنستان، منابع ما به صورت بهتر انکشاف خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد که در کنار پروژۀ تاپی، انتقال لین برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان (تاپ) و فایبر نوری هم، امتداد خواهد یافت که این پروژۀ بزرگ اتصال منطقوی، منطقه و اروپا را باهم وصل خواهد کرد. ما می خواهیم تا در بخش های ترانزیت و تجارت با ترکمنستان همکاری و داد و گرفت خویش را افزایش دهیم؛ تمدید خط آهن در افغانستان و انکشاف آن، بخش از این همکاری ها است.
رییس جمهوری کشور گفت: افغانستان در همکاری با ترکمنستان، سهولت پروسس گاز را در ولایت هرات ایجاد می کند. افغانستان در بخش کمک های امنیتی با ترکمنستان متعهد است، به خصوص در مناطق سرحدی، نیروهای امنیتی ما به صورت بهتر امنیت را تامین خواهند کرد.
محمد اشرف غنی بر مبادلۀ فرهنگی میان هردو کشور تاکید کرده، گفت که مانند دیگر زبان های افغانستان، بالای زبان ترکمنی نیز سرمایه گذاری می شود و در نتیجه روابط دوجانبۀ ما، برای هموطنان ترکمن ما زمینۀ تحصیل در ترکمنستان فراهم خواهد شد.
وزیر خارجۀ ترکمنستان گفت که کشورش متعهد است تا در بخش های مختلف با افغانستان همکاری کند و به زودترین فرصت، ادارات و مسوولان مربوط هردو کشور، روی تطبیق این پروژه ها و همکاری هایی که هدف آن همکاری با افغانستان و اتصال منطقوی است، مشترکاً کار را آغاز خواهند کرد.
محمداشرف غنی از تعهد و نیت نیک ترکمنستان در همکاری با افغانستان ابراز امتنان کرد و به مسوولان مربوط هدایت داد، که به شمول پروژه تاپی، در تمام بخش ها با ادارات و کمیته های مختلف، همکاری عملی کنند.#عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا