اقتصاد

دو پروژۀ برق رسانی در کشور افتتاح شد

کابل/ 8ثور/ باختر
شرکت برشنا می گوید: قرارداد دو پروژۀ برق رسانی به ولایت های شرقی و جنوب شرقی در ارگ ریاست جمهوری به امضاء رسید.
شرکت برشنا با نشر خبرنامۀ گفته است: قرارداد پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت غزنی- شرنه ولایت پکتیکا و پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت ارغندی- جلال آباد دیروز در حضورداشت محمد اشرف غنی رییس جمهوری، میان د افغانستان برشنا شرکت و دو کمپنی هندی به امضاء رسید.
محمداشرف غنی امضای این دو پروژه‌ی مهم برق رسانی را در پیشرفت اقتصاد کشور یک گام مهم عنوانکرد و افزود: “پروژۀ انتقال برق به پکتیکا از مهم ترین پروژه ها است و از احمد داوود نورزی، سپاسگزارم که در این راستا تلاش کرد و امیدواریم که پروژۀ متذکره هرچه زودتر عملی شود.”
همچنین رییس جمهور در این مراسم از رهبری د افغانستان برشنا شرکت سپاسگزاری کرد که در قسمت تطبیق این پروژه های مهم تلاش های جدی کرده است.
احمد داوود نورزی، رییس عمومی اجرایی د افغانستان برشنا شرکت، توسعه شبکه های برق رسانی در سراسر کشور را از اولویت های برشنا شرکت خوانده و افزود: “این اولین بار است که برق به پکتیکا انتقال می یابد”.
او در مورد یکسان سازی تعرفه برق در کشور گفت: “ما در نظر داریم که تعرفه برق در تمام ولایت ها را یکسان سازی کنیم، یعنی میزان مصرف برق یک تجار در کابل و دایکندی باید یکسان باشد.
یکسان سازی تعرفه در تمام ولایت ها از اولویت های ما است”.
پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت غزنی- شرنۀ پکتیکا: ظرفیت انتقال ۳۰۰ میگاوات برق را به این ولایت دارد.
این پروژه به کمک مالی نه میلیون و هشصد و هفت هزار و هشصد و بیست و شش دالر امریکایی بانک انکشاف آسیایی، توسط دو کمپنی هندی تطبیق می شود. با تکمیل این پروژه، در گام نخست ۱۹۰۰۰۰ هزار مشترک در پکتیکا از انرژی برق مستفید خواهند شد.
لازم به یادآوری است که پروژ، ۲۲۰ کیلوولت غزنی- شرنۀ پکتیکا از اولویت های اساسی رییس جمهور غنی در برشنا بود، با تطبیق این پروژه باشند‌گان پکتیکا برای نخستین بار از انرژی برق مستفید خواهند شد و این‌ ولایت گواه توسعۀ اقتصادی در تمام بخش ها به ویژه در صنعت و زراعت خواهد بود.
بر بنیاد متن قرارداد، کار پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت غزنی- شرنۀ پکتیکا در ماه جون سال روان میلادی آغاز و در جون ۲۰۲۳ میلادی تکمیل خواهد شد.
پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت ارغندی- جلال آباد: ظرفیت انتقال ۳۲۰ میگاوات برق را دارد و به کمک مالی چهل و دو میلیون و هشصد هزار و چهارصد و پنجاه و پنج دالر امریکایی بانک انکشاف آسیایی تطبیق خواهد شد. با تکمیل پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت ارغندی- جلال آباد، سه صد هزار مشترک جدید از انرژی برق مستفید خواهند شد و مشکل کمبود برق پارک های صنعتی ننگرهار نیز رفع خواهد شد.
کار پروژۀ لین انتقالی ۲۲۰ کیلوولت ارغندی- جلال آباد در ماه جون سال روان میلادی آغاز و در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.
همچنان رییس جمهور غنی در مراسم دیروز در ارگ، پنجمین ترانسفارمر سب ستیشن همیشه بهار ننگرهار را از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کرد. با بهره برداری ترانسفارمر جدید، ظرفیت مجموعی سب ستیشن هم ننگرهار به ۹۶ میگاولت امپیر افزایش یافت. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا