اخبارسیاست

روسیه ازیک کنفرانس در مورد افغانستان میزبانی خواهد کرد

کابل/ ۱۹حوت/ باختر

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه برای افغانستان اعلام کرده است که مسکو به زودی میزبان یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان خواهد بود.

 در این کنفرانس از دولت افغانستان نیز دعوت شده است .

 ضمیر کابلوف نماینده ویژۀ رییس‌ جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که  از رهبری شورای عالی مصالحه ملی و شمار دیگری از مقام های دولت افغانستان برای شرکت در نشست ترویکای که با حضور نمایندگان امریکا،‌ روسیه، چین و پاکستان دربارۀ صلح افغانستان برگزار می‌شود، دعوت کرده‌است.

نمایندۀ ویژۀ رییس ‌جمهور روسیه در امور افغانستان در یک نامۀ رسمی گفته‌است که این نشست ۱۸ مارچ در مسکو برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن را تسریع گفت وگوهای صلح میان هیئت‌های گفت وگوکننده دولت و طالبان، رسیدن به توافق و پایان جنگ در افغانستان عنوان کرده‌است.

از سوی دیگر، فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، امروز در توییترش از دعوت‌شدن مقام‌های دولتی، شورای عالی مصالحۀ‌ ملی و شماری از چهره‌های سیاسی و رهبری گروه طالبان به نشست مسکو خبر داده‌است.

در این نشست، دو نفر از حکومت، دو نفر از شورای عالی مصالحه‌ ملی، چند نفر دیگر از رهبران جریان‌های سیاسی افغانستان که جمعا ۷ نفر می‌شوند، دعوت شده‌اند.

گفته شده است که از استاد عبدرب رسول سیاف، محمد یونس قانونی، محمد محقق، سید منصور نادری و جنرال عبدالرشید دوستم در جمله شخصیت های سیاسی اند که از آنان دعوت شده است در این نشست شرکت کنند.

همچنین پنج تن از اعضای دفتر سیاسی طالبان نیز دعوت شوند و یک مهمان از قطر هم جز اشتراک‌کنندگان این نشست خواهد بود.

قرار است سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجۀ روسیه میزبان این نشست صلح باشد.

قبل از این روسیه علام کرده بود که ازهند و ایران نیز برای شرکت در نشست مسکو دعوت شده است، مگر حالا معلوم شده است که نمایندگان این دوکشور در نشست مسکو حضور نخواهند داشت، این در حالی است که پاکستان تلاش دارد که از نقش هند در مسایل افغانستان بکاهد و این احتمال وجود دارد، که از دعوت هند به اساس فشار های پاکستان صرف نظر شده باشد و ایران هم به دلیل حضور نمایندۀ امریکا در این نشست حضور نیابد.

مردم افغانستان شاکی اند که کشور شان، قربانی جنگ نیابتی کشور های بیرونی شده است،دولت افغانستان تاکید دارد که بدون شکل گیری یک اجماع قوی بین المللی مشکل است صلح در افغانستان تامین شود، حذف هند و ایران  نشان می دهد که شکل گیری اجماع منطقه یی هنوز شکل نگرفته است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا