اخبارجامعه

پیام وزارت امورزنان به مناسبت بزرگداشت از هشتم مارچ (روزهمبستگی زنان )

کابل/17حوت/ باختر

هموطنان عزیز، خواهران شجاع و صبور افغانستان !

هشتم مارچ امسال مصادف است با پایان یک قرن ، قرنی که درآن زنان با تلاش های خستگی ناپذیر شان درهرعرصه الگویی برای منطقه وجهان بودند.

 دراین صده زنان افغان فراز ونشیب های زیادی تجربه کردند سرکوب شدند جنس دوم خطاب شدند ، حتی نادیده گرفته شدند اما این زنان مقاوم و شجاع برای احیای دوبارۀ هویت شان مبارزه کردن که سرانجام جایگاۀ شان را تثبیت کردند زنان امروز افغانستان ازروستاها تاشهر ها نماد مقاومت و آزادگی برای نسل های آینده استند.

متاسفانه درصده اخیر بعضاً زنان افغان با رویکرد سلیقه یی عده یی به نام های مختلف مواجه بوده اندکه حتی وجود زن افغان را به عنوان انسان کم رنگ ساخته بود.

این تداوم جنگ است که زمینه را برای استبداد خشن عنعنه های ناپسند فراهم می کند چنانچه طی سالیان اخیر شاهد فریاد های وقایع تلخ محکمه صحرایی ، سنگسار و قتل فجیع زنان درروستا ها و حتا شهرهای بزرگ بودیم .

 با آغاز صفحه نوین در تاریخ افغانستان نقش و حقوق زنان به طور بی سابقه درقوانین نافذه کشور ، تثبیت و نهادینه شده است با استفاده از این فرصت زنان افغان طی دو دهه اخیر با فکر ، انگیزه خود باوری وتلاش توانستند به قله های موفقیت دربسا از زمینه ها فایق آیند.

دست یابی زنان به حقوق ایشان قبل ازهمه ایجاب صلح می کند به همین اساس زنان افغان درشرایط حاضر باتوجه به حساسیت شرایط وزمان مبارزات و دادخواهی های خویش جهت دستیابی به حقوق اساسی و همچنان خاتمه جنگ که هر روز شمار زیادی از هموطنان بی دفاع و مظلوم را به سوگ از دست دادن عزیزان شان می نشاند خواهان قطع فوری جنگ و خشونت درسرتاسر کشور اند.

 وزارت امور زنان جمهوری اسلامی افغانستان دراین سال ازهشتم مارچ ( روز همبستگی زنان ) با شعار زن افغان مدافع نظام جمهوریت وحامی صلح پایدار به هدف اعاده و دفاع از حقوق زنان و یاد بود از نخستین مبارزات زنان عتدالتخواه ، نهادینه کردن جایگاه انسانی زنان ، دست آورد ها و موثریت حضورزن درجامعه ، نقش زنان درتحکیم صلح پایدار ، هویت غیرقابل انکار درتاریخ و آیندۀ افغانستان ومروری بریک قرن پیشرفت ها و محدودیت زنان افغانستان در مرکز وولایات بزرگداشت می کند. ماری نبردآئین …ک….م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا