اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۶  جوزا/  باختر

وقایع مثبت کرونا در کشور سیر صعودی دارد٬ وزارت صحت عامه هشدار داده است؛ این مشکل در سه هفته آینده بیشتر خواهد شد وشیوع موج سوم کرونا به نقطۀ اوج خود خواهد رسید.

مفسر آژانس  باختر می نگارد؛در جریان سه روز گذشته ارقام ارائه شده از وقایع مثبت کرونا در کشور٬ ارقام بلند است که نشان می دهد کرونا بار دیگر مشکل ساز شده است.

وزارت صحت عامه تائید می کند که موج سوم این بیماری از اوسط ماه ثور در کشور شیوع یافته است و در حال اوجگیری است٬ روز گذشته ۶۲۳ واقعۀ مثبت ثبت شد در حالی که در روزقبلی آن٬ وقایع مثبت به ۸۴۰ واقعه رسیده بود٬در جریان دو هفته اخیر اضافه از شش هزار تن به این ویروس مصاب شده‌اند.

مسوولان وزارت صحت عامه می گویند که وقایع مثب کرونا در کشور در روز های عید و بعد از آن بیشتر شده و علت آن دید وادید های عیدی بوده است و شهروندان دساتیر بهداشتی را مراعات نکردند٬ بی‌احتیاطی و حتا بی باوری نسبت به کرونا باعث سرعت انتشارویروس کرونا شده است.

در حالی که انتظار این است  که مردم با کرونا به عنوان یک واقعیت برخورد کنند و شکار شایعات و گفته های آنانی نشوند که خود چیزی نمی دانند.

ازشیوع کرونا در کشور یک سال وچند ماه سپری شده است. مردم شاهد حضور دو موج این بیماری در کشور بوده اند در این مدت تلاش‌های بسیاری انجام شده است که  مردم با راه های وقایه و مبارزه با این بیماری آن آشنا شوند و حتا مردم با شیوه های درمان آن آگاه شدند٬ اما این تلاش ها نتوانسته است که موثر باشد٬ مشکل در این است که مردم دربرابرکرونا بی پروا اند ونسبت به آن دید سنتی دارند٬ تلاش‌های مداوم و تبلیغاتی که از منبر و رسانه ها صورت گرفت  اما نتوانسته است باورهای کلیشه یی و سنتی مردم را تغییر دهد٬ حتا مردم دید خرافاتی هم دارند و حالا که روند واکسین این بیماری آنهم در یک سطح محدود آغاز شده است٬ مردمانی اند که شایعه پراگنی می کنند و مردم را نسبت به واکسین کرونا هم  بی باور می کنند در بین مردم شایعه شده است که واکسین کرونا مضر است وپیامد های نادرستی  دارد٬ در حالی که کرونا یک واقعیت تلخ در جامعه است که موجودیت و خطر ناشی از آن قابل انکار نیست.

در این قسمت هم مردم و هم مسوولان امور ملامت اند٬ مردم نتوانسته اند و یا نخواستند که کرونا را جدی گیرند و بیشتر تسلیم خرافات و تبلیغات سو شدند و بیشتر با آن٬ با دید سنتی برخورد کردند٬ در کنار آن که مردم بی توجه و بی احتیاط بودند٬ مسوولان نیز کار و مکلفیت را که در امر مبارزه با کرونا داشتند از یاد بردند٬ کاهش و یا ضعیف شدن کرونا در اواخر موج اول ودوم از تلاش ها و برنامه ریزی ها کاست٬ روند تبلیغات هم در برابر کرونا نیز آهسته و بسیارابتدایی شد در حالی که  راه مقابله ووقایه کرونا بیشتر با تبلیغات و آگاهی عامه  پیوند دارد٬ این تبلیغات است که  به شهروندان انگیزه می دهد که  توصیه‌های صحی را جداً مراعات کنند تا از افزایش شیوع این ویروس جلوگیری شود.

حالا که موج سوم کرونا وارد زندگی مردم شده است٬ مسوولان٬ با تجربه و آموخته های که از گذشته دارند باید مسیر سهل و ساده را در برابر مبارزه با آن در پیش گیرند٬ توجیه ناکامی و کم کاری برای مردم و مسوولان ارشد حکومتی قابل تحمل نیست٬ مسولان بخش صحی گفته اند  که با موج سوم سهل تر از موج اول  و دوم مبارزه می شود٬ در وجود تجربه و امکانات بهتر که وجود دارد مبارزه با موج سوم هدفمندانه خواهد بود٬ آنان تاکید دارند که وضعیت در کشور به گونه‌ یی بحرانی نیست که قرنطین اعمال شود. ولی با آنهم آنان می گویند که مبارزه موثربا کرونا بدون همکاری مردم امکان پذیرنیست.  

تا زمانی که مردم همکاری نکنند و تا زمانی که شهروندان توصیه‌های صحی را جدی نگیرند، مبارزه با این  آفت یک چالش خواهد بود٬ مقام ها در وزارت صحت عامه تاکید دارند  «چنان‌که تحقیقات ثابت کرده است ، نقش و عوامل انسانی در گسترش ویروس کرونا نسبت به هر عامل دیگری برجسته‌تر است. از همین‌رو، توصیه بر آن است که از تجمعات بزرگ پرهیز شود، دست‌ها به صورت مرتب با آب و صابون شسته شود و در محلات عمومی از ماسک کار گرفته شود.»

حالا که موج سوم کرونا در حال گسترش است چه خوب است  وزارت های صحت عامه، اطلاعات و فرهنگ، حج و اوقاف، معارف، تحصیلات عالی و نهاد های دیگر با هم هماهنگ شوند این نهاد ها بیشتر حلقه وصل مردم است٬ آنان می توانند برنامه های وقایه یی را شکل و محتوا دهند. صائم 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا