اخباراقتصادTOP

بند کمال خان؛ خودکفایی اقتصادی کشور با مدیریت آب است

هرات/ ۲۰ حوت /باختر

افغانستان دو منبع مهم وبزرگ تولیدی را در اختیار دارد که به اقتصاد کشور نقش خیلی مهم بازی می کند یکی آب های دریا ها در شمال ، شرق وجنوب غرب ودیگر زمین با کیفیت وکمیت خوب در مناطق شمال است که می تواند در اقتصاد کشور کمک بزرگی کند.

دشت های وسیع وبزرگ در جنوب وجنوب غرب کشور وجود دارد که با کیفیت خوب قابلیت زرع را دارا است.

بند کمال خان که در دریای هلمند در ولسوالی چهار برجک نیمروز  واقع شده است با بهره گیری ازآن،  دشت های وسیع نیمروز زیر کشت گرفته خواهد شد و همچنان خیلی از احتیاجات مواد غذایی کشور را تکافو خواهد کرد.

افزون براین  بند کمال خان در یک محلی موقعیت دارد که از نگاه توپوگرافی زمین برای احداث بند خیلی مساعد و مواد ساختمانی در نزدیکی این بند به صورت وافر وجود دارد.

عبدالستار فرزام کارشناس اقتصادی  هرات می گوید که احداث بندهای آب گردان تآثیر بسیار عمده در اقتصاد و خودکفایی کشور دارد؛ سیستم آبیاری دایمی روی پیداوار زراعتی کشور تآثیر به سزایی دارد و میتوان در خود کفایی بخش زراعت از آن استفاده کرد که یقینا زمانی که سکتور زراعت فعال باشد و کار کند و محصولات تولید شده به بازار عرضه شود برای اشتغال زایی ایجاد می شود و همین اشتغال زایی یکی از مولفه های کلان اقتصادی است و باعث ایجاد درآمد برای خانواده ها می شود“.

این کارشناس امور اقتصادی گفت ایجاد بند به هدف آبیاری و آبیاری به منظور زراعت و کشت محصولات زراعتی باعث ایجاد اشتغال و محدود شدن قرار داد های وارداتی محصولات زراعتی خارج از کشور می شود و همچنان  افزایش صادرات  محصولاتی که تولید می شود را سبب می شود.

اوگفت« بحث دوم احداث بند به هدف تولید برق است که برق به عنوان یک خدمتی که هم به خانواده ها ارائه شود و هم برای بخش هایی که کار  صنعتی و تولیدی را انجام می دهد تآثیر دارد و زمانی که بتوانیم از انرژی مورد دسترس خود استفاده کنیم هزینه های آن برای  مصرف کننده و تولید کننده برق پائین می آید و باعث تآثیر مثبت اقتصادی در کشور می شود. در کنار این موضوعات ایجاد بندهای آبگردان باعث اشتغال زایی برای افرادی که از بندها محافظت می کنند باعث کسب درآمد می شود و بر اساس ریشه یابی اقتصادی افراد بیکاری که درخانواده ها وجود دارند از این طریق صاحب کسب و کار می شوند و مشکلات اقتصادی وناهنجاری های جامعه کاهش می یابد و برقراری صلح اجتماعی به میان می آید و این موضوع رضایت اقتصادی را در بین اجتماع و دولت به وجود خواهد آورد.

حبیب همت کارشناس امور زراعتی گفت:” بند های آب گردان چون بند کمال خان باعث تقویت آب های زیر زمینی ،جلوگیری از فرسایش خاک، مدیریت درست آب، سرسبزی مناطق، ایجاد باغ هاو اصلاح یا بازسازی علفچرها خواهد شد“.

خلیل الله افضلی استاد پوهنتون هرات به این نظر است که یکی از عوامل ناامنی در کشور، جنگ بر سر آب های افغانستان است وکشورهای منطقه با استفاده از ایجاد ناامنی ها در مناطق تطبیق پروژه ها از طریق گروه های دهشت افگن در تلاش اند که روند ایجاد زیرساخت های اقتصادی را به مشکل مواجه کنند.

این درحالی است که محمد اشرف غنی رییس جمهوری به طور مکرر از کشورهای همسایه خواسته است که از طرح حکومت افغانستان برای ساخت بندهای آب و مدیریت سالم آن با دولت همکاری کنند و از آن حمایت کنند. او ازآمادگی دولت افغانستان جهت گفت و گو روی تقسیم عادلانۀ منابع آبی مشترک با همسایه ها خبرداد.

بند کمال خان با ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب آب و با ظرفیت آبیاری ۸۰ هزار هکتار  زمین پس از هفتصد سال تخریب و ۴۴ سال تآخیر قرار است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد. حکومت افغانستان موفق شد پس از سال ها بند کمال خان را اعمار کند. کار بند کمال خان که در زمان سردار محمد داود خان افتتاح شده بود بنابر نابسامانی های به وجود آمده در کشور عقب ماند و افغانستان در ده سال گذشته بار دیگر برای بازسازی این بند دست به کار شد که مرحله اول آن در ۱۳۹۱، مرحله دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل شد و مرحله آخر که بخش اصلی بند است کار آن در سال ۲۰۱۷ با هزینه ۸۰ میلیون دالر از بودجه انکشافی حکومت آغاز شد و قرار است در ماه حمل سال 1400 افتتاح شود. با آنکه طی سالهای گذشته بازسازی بند کمال خان جریان داشت نیروهای محافظت عامه موفق شدند باوجود تهدیدات دشمنان افغانستان امنیت این پروژه را تأمین کنند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا