آموزش

اسناد تحصیلی بیرونی با سیستم جدید بررسی میشود

کابل باختر 29 حوت
با ایجاد یک سیستم جدید، ارزیابی اسناد تحصیلی بیرون مرزی با معیار های تکنالوژی معلوماتی در وزارت تحصیلات عالی انجام می یابد.
به اساس خبرنامه وزارت تحصیلات عالی به آژانس باختر، این سیستم توسط پوهنمل دوکتور نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی با حضور داشت، معینان و روسای وزرات تحصیلات عالی، روسای پوهنتونهای مرکز و ولایات و رییس عمومی برنامه (USWDP) در وزرات تحصیلات عالی افتتاح گردید.
وزیر تحصیلات عالی در مراسم افتتاح این سیستم گفت: «ایجاد دیتابیس و آنلاین سازی پروسه ارزیابی اسناد بیرون مرزی یکی از تعهدات جدی  وزارت تحصیلات عالی در راستای مبارزه با فساد و عرضه خدمات شفاف تحصیلی می باشد. وی گفت عصر تکنالوژی عصر باورمندی به سیستم ها است. این سیستم ها رفتار انسان را نظارت و شفافیت را تامین می نماید.»
پوهنمل دوکتور نجیب الله خواجه عمری گفت از سال 1390 خورشیدی تا اکنون به تعداد 15 هزار و 877 تن که تحصیلات عالی شان را در خارج از کشور به انجام رسانیده اند، ثبت دیتابیس وزارت تحصیلات عالی شده اند. وی گفت: «اکنون با انلاین سازی پروسه ارزیابی ما قادر می شویم، به مراجعین کمک نمایم تا بدون مراجعه به وزارت تحصیلات عالی اسناد تحصیلی و تمام معلومات مورد نیاز را برای پروسه ارزیابی در اختیار وزارت تحصیلات عالی قرار دهند.»
وزیر تحصیلات عالی اظهارداشت که فرصت های تحصیلی در پوهنتونهای بیرون از افغانستان با وصف اینکه در تربیه کادر های متخصص از اهمیت بالای برخوردار است، ولی نبود میکانیزم های شفاف و قابل اعتماد برای ارزیابی اسناد بیرون مرزی نه تنها که باورمندی را به تحصیل در بیرون از افغانستان کمتر می سازد؛ بلکه شک و تردید های را هم در مورد تحصیلات عالی ایجاد می کند. وی همچنان گفت جا دارد از همکاری اداره USWDP در راستای آنلاین سازی اسناد فارغ التحصیلان بیرون مرزی تشکر نمایم.»
سید فرهاد شهیدزاده رییس عمومی انسجام و امور اکادمیک گفت ارزیابی اسناد تحصیلی خارج مرز در چند حوزه تحقق می یابد؛ حوزه اول نیروی انسانی  ارزیابی اسناد تحصیلی، حوزه دوم فرایند کاری ارزیابی اسناد، حوزه سوم اصلاحات در بخش های استفاده از تشخیص و شناسایی جعل اسناد تحصیلی و حوزه چهارم اصلاحات روی مسایل حقوقی ارزیابی اسناد تحصیلی می باشد.وی گفت امروز ما حوزه نخست کاری ارزیابی اسناد تحصیلی را با هدایت های رهنمودی وزیر تحصیلات عالی آغاز نمودیم و کار درسه حوزه دیگر نیز انجام خواهد شد.
بعداً مایکل بلندل رئیس عمومی برنامه حمایت از پوهنتون ها و انکشاف نیروی بشری(USWDP) گفت پروسه اصلاحات ارزیابی اسناد تحصیلی بیرون از مرز می تواند در صرفه جویی وقت و رفع مشکل ازدحام مراجعین و همچنان تامین شفافیت موثر واقع گردد.
وی همچنان گفت،  تنها سیستم تکنالوژی معلوماتی کافی نیست و باید تجهیزات و نیروی بشری نیز برای انجام این کار فراهم گردد.
در اخیر چگونگی استفاده از سیستم یاد شده توسط محمد جمعه احمدی آمر ارزیابی اسناد بیرون از مرز و انجنیرکریم بیدار نماینده USWDP توضیح داده شده و به سوالات اشتراک کنندگان در زمینه پاسخ ارائه گردید. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا