فرهنگ

سنگ تهداب بنای یادبود از شهدای آزادی بیان در کابل گذاشته شد

کابل باختر 30 جدی
سپیدار-کابل: سنگ تهداب بنای یادبود از شهدا و قربانیان «آزادی بیان و رسانه‌ها» با حضور مسوولان نهادهای رسانه‌یی، روزنامه‌نگاران و فرهنگیان، از سوی دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گذاشته شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، بنای یادبود از شهدا و قربانیان آزادی بیان و رسانه‌ها به پاس خدمات و دست‌آوردهای آن‌ها، به هدایت رهبری حکومت وحدت ملی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و شهرداری کابل در ساحهٔ پُل باغ عمومی ساخته می‌شود.
رییس اجراییه کشور که امروز شنبه (۳۰ جدی)، در مراسم تهداب‌گذاری این بنا سخن می‌زد، گفت که بنای یادبود از شهدای رسانه‌ها خنجری‌ است در دل‌ تاریک‌اندیشان و کسانی‌که می‌خواستند صدای آزادی بیان را خفه کنند.
دوکتور عبدالله عبدالله افزود که تاریک‌اندیشان و دشمنان آزادی بیان با دیدن این بنای یادبود، وجدان و روح‌شان عذاب خواهد دید.
رییس اجراییه کشور گفت که این بنای پُر افتخار یک گام کوچک برای قدردانی از کسانی است که در حیات مردم و تحولات مثبت کشور سهم داشته‌ و برای تغییر وضعیت کُلی قربانی داده‌اند.
دوکتور عبدالله عبدالله، به روح شهدای آزادی بیان و رسانه‌ها به ویژه میرویس جلیل، اجمل نقشبندی، ذکیه ذکی، مهری عزیزی و صمد روحانی اتحاف دعا کرد و گفت که هرکدام این‌ها یک رسالت بسیار مهم را در تاریخ آزادی بیان کشور انجام داده‌اند.
دوکتور عبدالله عبدالله، ضمن یادآوری از شهدای موبی گروپ گفت: این عملکرد شوم یک لکهٔ ننگ را به نام عاملان آن ثبت کرد؛ اما هرگز باعث نشد که خبرنگاران و رسانه‌ها از فعالیت رسانه‌یی دست بکشند، بلکه بیان‌شان را رساتر کردند.
رییس اجراییه کشور گفت که حکومت در برخورد با عاملان خشونت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران هیچ استثنایی قایل نیست.
دوکتور عبدالله عبدالله گفت که مردم افغانستان راه طولانی را طی کرده و قربانی داده تا آزادی بیان را به عنوان یک حق تسجیل کنند و حال این حق به سلیقه یک شخص و یا گروپی پس گرفته نمی‌شود.
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت: کسانی‌که صدای انسان و بشر را خفه می‌کنند، در صفحه سیاه و جهل تاریخ قرار خواهند گرفت و برعکس آنانی‌که برای حفظ این ارزش‌ها مبارزه می‌نمایند، در صفحه روشنایی تاریخ‌اند.
دوکتور عبدالله عبدالله تاکید کرد که در نتیجهٔ قربانی مردم افغانستان در دهه‌های گذشته و سال‌های پسین، حال آزادی در یک جایگاه مناسب قرار دارد، ولی بی‌نقص نیست.
رییس اجراییه کشور گفت که مردم افغانستان با خبر و اطلاع‌‌رسانی خو کردند که اطلاعات در دسترس‌شان قرار بگیرند و این را حق‌شان می‌دانند.
دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی ابراز امیدواری کرد که بنای یادبود از شهدای و قربانیان آزادی بیان به یک محل دایمی برای تجسم و حفظ آزادی بیان تبدیل خواهد شد.
رییس اجراییه کشور به رسانه‌ها اطمینان داد که رهبری حکومت از آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها حمایت می‌کنند.
همچنان، سید آقا فاضل سانچارکی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و عبدالله حبیب‌زی شهردار کابل از تکمیل‌شدن این بنا تا ماه می سال ۲۰۱۹ اطمینان داده و گفتند که این بنای یادبود را یک محل خاص و دیدنی خواهند ساخت.
در این برنامه، نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، میرویس یاسینی، عضو مجلس، عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان و برخی از اعضای خانواده‌های شهدای آزادی بیان صحبت کردند.جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا