جهان

ناتو: موافقت بر سر قرارداد امنیتی دو جانبه یقینی است

بروکسل/منابع خبری بین المللی/باختر/1عقرب
اندرس فوگ راسموسن، منشی عمومی پیمان ناتو می گوید، متقین است که بزرگان افغانستان و پارلمان این کشور از قرارداد امنیتی دو جانبه بین افغانستان و امریکا حمایت خواهند کرد.
اندریس فوگ راسموسن این سخن را در پایان روز اول اجلاس دو روزه وزرای ناتو دیروز در بروکسل پایتخت بلجیم گفت و افزود متیقنم که قرارداد امنیتی را با افغانستان نهایی خواهیم ساخت و افغان ها می دانند که چنین یک قرارداد پیش شرط برای اعزام آموزگاران پس از سال 2014 به افغانستان است.
به اساس گزارش آژانس باختر به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقامی که از گرفتن نامش خودداری کرده گفته است که بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان نیز با اعتماد قوی گفته که این قرارداد به زودی امضا خواهد شد و اکثریت افغان ها از آن حمایت خواهند کرد اما، محمدی درین مورد به رسانه های چیزی نگفته است.
قرار  است لویه جرگه مردم افغانستان در ماه آینده سرنوشت این قرارداد امنیتی را تعیین کند.
در حال حاضر، حدود پنجاه و یک هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.
امریکا و ناتو اعلام کرده اند که ماموریت نظامی شان را در پایان سال 2014 میلادی در افغانستان پایان می دهند.
هنوز مشخص نیست که به چی تعداد از سربازان امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.
چک هیگل، وزیر دفاع امریکا دیروز گفت که در طرح پیشنهادی که از سوی وزیر دفاع سابق امریکا به وزیران دفاع ناتو در ماه جدی سال گذشته ارایه شده بود هیچ تغییر نخواهد آمد.
بر اساس آن طرح پیشنهادی، ایتلاف بین المللی بین هشت هزار تا دوازده هزار سرباز شان را فراتر از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا