جهان

مجلس نمایندگان امریکا در تلاش محدود کردن اقدام نظامی بر ضد ایران

واشنگتن/ وی او ای/ 20 جدی/ باختر
مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در مورد تنش میان امریکا و ایران و محدود کردن اقدام نظامی واشنگتن بر ضد تهران، دیشب رای‌گیری ‌کرد.
ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا با نشر بیانیه‌ یی از این رای‌گیری خبرداد و حکومت ترامپ را به باد انتقاد گرفت که در مورد حملۀ هوایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، قومندان نیروی قدس ایران شد، با کانگرس مشورت نکرده بود.
خانم پلوسی این حمله را اقدام "تحریک کننده و نامتناسب" خوانده است که به گفتۀ وی نظامیان و دیپلمات‌های امریکایی را به مخاطره انداخته است.
فیصله‌نامۀ پیشنهادی مجلس نمایندگان امریکا از رییس جمهور ترامپ خواسته است تا استفاده از نیروهای امریکایی را بر ضد ایران متوقف کند، مگر اینکه کانگرس اعلام جنگ کند یا چنین اقدام کیفری را منظور کند و یا هم اتخاذ اقدام نظامی برای دفاع از حملۀ قریب الوقع بر ضد امریکا، قلمرو یا نیروهای مسلح امریکایی ضروری پنداشته شود.
خانم پلوسی گفته است: "حکومت برای پیشبرد یک استراتیژی فوری، موثر و کاهش دهندۀ تنش که از خشونت بیشتر جلوگیری کند، باید با کانگرس کار کند. امریکا و جهان جنگ را تحمل کرده نمی‌تواند".
با توجه به اینکه اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان امریکا را دموکرات‌ها در اختیار دارند، به نظر می‌رسد که این فیصله‌نامه به آسانی در مجلس تصویب شود. اما روشن نیست که مجلس سنا با اکثریت جمهوریخوا چنین تصمیم را منظور خواهد کرد یا خیر.
مقامات ارشد حکومت امریکا به شمول مایک پمپیو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع و جینا هسپل، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا روز چهارشنبه  به کانگرس رفتند تا به اعضای هر دو مجلس، سنا و نمایندگان، در مورد حملۀ هوایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد، معلومات ارائه کنند.
#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا