فرهنگ

رئیس جمهور ، پنج قلم آثار تاریخی را به موزیم ملی سپرد

کابل 21 حوت باختر
محمد اشرف رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در مراسم تسلیم‌دهی پنج قلم اثرتاریخی به موزیم ملی، اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم که در ارگ برگزار شد و بانوی اول کشور نیز حضور داشت، محمدفهیم رحیمی رئیس موزیم ملی، گفت که  یک قبضه شمشیر عصر غازی امان‌الله خان (۱۳۰۱ه.ش)،  یک پارچه بکس جیبی گلدوزی‌شده زنانه مربوط به قرن ۱۹، دو سکه و یک بانکنوت قرن بیستم مربوط کمپنی هند بریتانوی و همچنان یک قبضه چاقوی انگلیسی، شامل این آثار می‌باشند.
سپس صفی‌الله پاچا، شمشیرعصرغازی امان‌الله خان بانی استقلال افغانستان و حبیب‌الرحمن نوری بکس جیبی گلدوزی شده زنانه، دو سکه و یک بانکنوت ده افغانیگی هند بریتانوی و همچنان یک چاقوی انگلیسی را به رئیس‌جمهور غنی اهدا کردند.
رئیس‌جمهور غنی با ابراز امتنان از  هردوی آنان، از این اقدام بزرگ و احساس ملی شان ستایش کرد و به مسوولان هدایت داد تا از صفی الله پاچا و حبیب الرحمن نوری تقدیر به عمل آورند.
رئیس‌جمهور کشور هنگام سپردن آثار تاریخی متذکره به موزیم ملی، به سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و رئیس موزیم ملی هدایت داد تا در حفاظت  از این آثار تلاش کنند.
وی افزود که دو طبقۀ قصر دارالامان به موزیم ملی و طبقۀ سوم آن برای مراسم دولتی اختصاص داده خواهد شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد که شمشیر زمان امان‌الله خان قهرمان استقلال کشور، بیانگر این‌است که نیاکان و غازیان ما این وطن را با شمشیر و جان‌های‌شان حفاظت کرده‌اند و این نشانۀ قهرمانی‌های آنان است. وی افزود که غازی‌امان الله خان با رایج‌ کردن اولین بانکنوت‌ها، انتقال سکه‌ها را آسان‌تر کرد. ماری 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا