جهان

مجلس مقدونیه با تغییر نام آنکشور موافقت کرد

بلگراد-ایرنا- 28 میزان – باختر
مجلس مقدونیه دیشب با 80 رای موافق نمایندگان از تغییرات قانون اساسی که موجب می شود نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر کند، حمایت کرد.
به گزارش ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان، به این ترتیب مسیر عضویت مقدونیه در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا را برای این کشور از یوگسلاوی سابق هموار می شود.
مجلس مقدونیه دارای 120 کرسی نمایندگی است.
پس از 5 روز بحث و مشاجره بین نمایندگان ائتلاف حاکم و اپوزیسیون ، پارلمان سرانجام به تغییر قانون اساسی رای داد و با این حساب مقدونیه پس از 27 سال می تواند با نام جدید یعنی «جمهوری مقدونیه شمالی» در مسیر عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا گام بردارد.
مقدونیه شرایط عضویت در ناتو را از سال 2008 میلادی داشته، اما به دلیل وجود اختلاف با یونان نتوانست موافقت آتن را به عنوان عضو ناتو برای ورود به این سازمان نظامی بدست آورد.
جمهوری مقدونیه  در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.
از آنجا که تقریبا یک چهارم جمعیت مقدونیه بیکار هستند، حکومت آنکشور  تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا، تا حدودی مشکلات خود را حل کند..
از زمان اعلام استقلال مقدونیه در 1991 تا امضای توافقنامه با یونان، این کشور به علت شباهت با یکی از ولایت ‌های یونان همواره محل اختلاف با آتن بوده و مانع الحاق مقدونیه به نهاد‌هایی همچون ناتو شده است.
دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شده، نگران است که دولت مقدونیه بعدها ادعایی دربارهٔ این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.
آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا