سیاست

دکتور علی اکبر ولایتی در دیدار با حاجی محمد محقق: جمهوری اسلامی ایران دولت افغانستان را در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و صحت کمک مینماید

کابل باختر 21 قوس
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان با دکتورعلی اکبر ولایتی مشاوررهبری ورییس مرکزتحقیقات استراتیژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست اجرائیه به آژانس باختر: در این ملاقات، رییس مرکز تحقیقات استراتیژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از دیدار با حاجی محمد محقق گفت: جمهوری اسلامی ایران از اینکه دولت و مردم افغانستان توانستند بر مشکلات فایق آمده و دولت جدید وحدت ملی را بوجود بیاورند، استقبال می نماید و حاضر است تا در زمینه های مختلف معارف، تحصیلات عالی، صحت، ترانسپورت، فرهنگی و اقتصادی دولت افغانستان را کمک نماید.
ولایتی افزود: رابطه ایران و افغانستان بسیار نزدیک است و اشتراکات فراوانی در زمینه های متفاوت وجود دارد که امیدواریم در آینده در بخشهایی چون اجلاس شانگهای و ایکو این همکاری ها گسترش بیشتری پیدا کند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتیژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان گفت: از اینکه افغانستان یک کشور محاط به خشکه است، ایجاب می کند، این کشور روابط همه جانبه با کشورهای همسایه داشته باشد تا بتواند از طریق این کشور ها به آبهای بین المللی دست یافته و به رشد اقتصادی نایل آید و ما علاقه مند رشد و توسعه در کشور دوست و همسایه افغانستان هستیم.
ولایتی خاطر نشان کرد:  دولت افغانستان به طور قطع از کشت خشخاش در این کشور راضی نیست و نیازمند همکاری کشورهای همسایه، منطقه و بین المللی در این خصوص و در مورد مقابله با اعتیاد مواد مخدر است. جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با کشت خشخاش آماده هر نوع همکاری با دولت افغانستان از طریق کشت بدیل و ایجاد توسعه لازم می باشد.
در این دیدار حاجی محمد محقق معاون ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان نیز گفت: با توجه به نگرش عمدتا معطوف به مسایل اقتصادی و امنیتی در دولت جدید، افغانستان به روابط خود با کشورهای همسایه و منطقه، بخصوص جمهوری اسلامی ایران اهمیت به سزایی قایل می باشد و در نظر دارد تا مناسبات تجارتی و اقتصادی در عرصه های مختلف را با این کشور ها افزایش دهد.
حاجی محمد محقق در ادامه با اشاره به تشکیل کابینه جدید در کشور گفت: در باره تشکیل کابینه توافق نهایی میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان حاصل شده و اسامی وزرای حکومت وحدت ملی نیز به زودی اعلام خواهد شد.
معاون ریاست اجراییه کشور ملاقات هایش با رئیس جمهور و دیگر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران را ثمربخش و مفید توصیف کرد و افزود که توافقات بعمل آمده، در مورد تمدید ویزه اقامت 450 هزار مهاجر افغان که زمان آن به پایان رسیده بود و موضوعات مربوط به امور تحصیلی، آموزش و پرورش فرزندان مهاجران و دیگر موارد، طی اعلامیه مطبوعاتی به نشر خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا