صحت

رییس بانک خون : فرهنگ اهدای خون باید نهادینه شود

کابل باختر/13حمل
داکتر عنایت الله هاشمی رییس بانک خون ملی اهدای خون را یک رسالت انسانی دانسته خواهان نهادینه شدن این فرهنگ در کشور شد.
داکتر عنایت الله در این رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت ، در کشور ما هنوز هم اهدای خون صرفا در اوقات خیلی اضطراری صورت میگیردواکثر مردم تا زمانی که مجبورنشوند حاضر به اهدای خون نیستند در حالیکه در سایر کشورها تمامی افراد جامعه بصورت دوامدار در هر سه ماه یکبار خون اهدا میکنند این عمل نه تنها که مایه حیات به یک همنوع ما میشود بلکه به صحت خود انسان  خون دهنده مفید است وکدام اضرار درقبال ندارد.
هاشمی در رابطه به این که چرا هنوز در کشور ما این فرهنگ نهادینه نشده ومردم از اهدای خون هراس دارند گفت متاسفانه که تا کنون قسمی که لازم است در این زمینه تبلیغات صورت نگرفته واذهان مردم آماده آن نیست .
داکتر هاشمی از برنامه های وزارت صحت عامه جهت آماده ساختن ذهنیت عامه یاد نمود وگفت که آن وزارت  تصمیم دارد که فواید اهدای خون را در نصاب تعلیمی شامل نماید تا ذهنیت نسل جدید به این مساله آماده باشد همچنان شاگردان میتوانند در تغیر ذهنیت والدین شان نقش مهم داشته باشند .
هاشمی از برنامه های فعلی تبلیغاتی در رابطه به جمع آوری خون در شهر می گوید که  گفت  تیم تبلیغاتی آنان که شامل یک بس چند نرس ویک داکتر  است همه روزه در تمامی نواحی شهرکابل در گشت وگذارمی باشند و مردم را به اهدای خون تشویق می کنند.
وی افزود، بطور اوسط روزانه 40 تا 60 خریطه خون جمع آوری می نمایندعلاوه بر آن تیم تبلیغاتی وزارت صحت عامه همه ساله بصورت دوامدار در تمام نهاد ها وادرات دولتی وغیر دولتی کمپاین جمع آوری خون راه اندازی می کنند.
وی افزود که در سالجاری برنامه تبلیغات گسترده تر را از طریق   رسانه ها درسطح شهر ،پوهنتون ها ،ادارات دولتی ،غیر دولتی ، رویدست داریم .
به گفته موصوف در یکی از این برنامه ها  سیتا قاسمی آوازخوان کشور نیز آهنگی  را جهت تشویق شهروندان به اهدای خون اجرا کرده است .
هاشمی در برابر پرسشی که آیا در برنامه اهدای خون نسبت به گذشته تغییرات مثبت رونما گردیده ؟ گفت ، که در این اواخرتعدادی زیاد از جوانان با وقوع حوادث چون انتحار وانفجار میشتابند وبا اهدای خون میکوشند زندگی هموطنان شانرا نجات دهند که اداره بانک خون ملی وهیت رهبری این اداره پیوسته سپاسگزاری وقدردانی از این حرکت خیر خواهانه جوانان میکنند.
وی علاوه کرد که پروسه اهدای خون نباید مقطعی باشد  چون علاوه از مجروحین حوادث تعداد زیاد از شهروندان ما روزانه نیاز به خون دارند بگونه مثال میشود از مریضان تلسما یا سی آراف یاد کرد که بدن آنها توانایی ساختن خون را ندارد وبصورت دوامدار خون اخذ میکنند ویا هم ده ها مریض که بنابر عوامل مختلف روزانه تحت عمل جراحی قرار میگیرند پس چه خوب است که این پروسه بصورت دوامدار جریان داشته باشد تا هموطنان نیازمند ما با مشکلات مواجه نشوند .
هاشمی همچنان از دیپارتمنت دونر ها در این اداره یاد آورکردوگفت  علاوه از آنکه در بانک خون همواره خون بمقدارکافی موجود میباشد دیپارتنمت از دونر های آراچ منفی نیز داریم  که شماره های تیلفون هایشان نزد اداره ثبت وراجستر است ،که در صورت نیاز به آنها درتماس شده  جهت اهدای خون به مراکز احضارمیشوند.
به گفته موصوف در شهر کابل روزانه 150 تا 200خریطه خون بمصرف میرسد که چهل فیصد آن توسط کسانی که داوطلبانه خون اهدا میکنند بر آورده میشود متباقی بصورت تبادله یی صورت میگیرد .
وی اضافه کرد که گفت پروسه اخذ وتبادله خون قسمی است که در نخست خون که اخذ میشود معاینه میشود بعد از تاییدی صحت آن در بانک جمع آوری میشود  داکتر هاشمی همچنان از ایجاد یک مرکز  جدید تجرید خون در این بانک یاد آوری کرده گفت که ایجاد مرکز یاد شده در قسمت معالجه مریضان کانگو بسیار مفید واقع شده است وی همچنان از فعال شدن ماشین الیزا که سلامتی خون را به معیارهای بلند تضمین میکند خبر داده گفت اداره بانک با فعال ساختن ماشین آلات مدرن همواره تلاش مینماید تا فعالیت معیاری و استندرد را به شهروندان ارائه کند. 
باید گفت که  بانک خون یک نهاد ملی است که در شفاخانه های وزیر اکبر خان ،زایشگاه ملالی ،استقلال ،ابن سینا ،جمهوریت ،شیخ زاهد وعلی آباد نمایندگی دارد وبیست وچهار ساعت در خدمت نیازمندان قرار دارد .
به ارزش خون منحیث یک ماده حیاتی زمانی پی میبریم که خود ویا یکی از بستگان ما به آن نیاز پیدا کنند به خصوص آن زمانی که گروپ خون مورد نیاز کمیاب با آر- اچ منفی باشد پس چه خوب است که این ماده حیاتی را در زمان معینش به اختیار نیازمندان قرار داده و زندگی آنان را نجات دهیم .فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا