اقتصاد

شرکت برشنا؛ دو میلیون دالر از بدهی ها را به تاجیکستان پرداخت کرده ایم

کابل / ۱۴ دلو / باختر
«برشنا شرکت» اعلام کرده است که دو میلیون دالر از مجموع ۳۵ میلیون دالر بدهکاری اش به تاجیکستان را در ماه جنوری پرداخت کرده است و قرار است این هفته نیز دو میلیون دالر دیگر را پرداخت کند.
این در حالی است که تاجکستان اعلام داشته است که شرکت برشنا افغانستان ۳۳ملیون دالر از این کشور بدهکار است .
رسانه های تاجیکستان به نقل از مقام های شرکت ملی برق این کشور گزارش داده اند که شرکت برق افغانستان هم اکنون ۳۳ میلیون دالر به این شرکت بدهکار می باشد و وعده سپرده است که دو میلیون دالر دیگر طی این هفته پرداخت می کند.
محمدعمرآسوزاده رییس شرکت ملی برق تاجکستان گفته است، مشکل فعلی شرکت برشنا محدودیت در بانک های افغانستان است که به برشنا فرصت می دهد که تنها دو میلیون دالر در هفته برداشت کند.
باید گفت که مجموع ارزش صادرات برق تاجکستان به افغانستان در سال گذشته میلادی، ۵۶٫۳ میلیون دالر بود.
در حال حاضر تاجیکستان، برق خود را با نرخ ۳ سنت برای هر کیلووات در ساعت برای خط انتقال ۱۱۰ کیلوولت، و نرخ ۴٫۵ سنت برای هر کیلووات ساعت از طریق خط انتقال ۲۲۰ کیلو ولت به افغانستان می فروشد.
این کشور همچنین حدود یک ماه پیش و در آخرین روزهای سال گذشته میلادی قراردادی با شرکت برشنای افغانستان به امضا رساند که به موجب آن از اول ماه «می» میلادی تا پایان ماه «سپتامبر» سال جاری روزانه تا ۴۰۰ مگاوات برق به افغانستان صادر می کند.
پرداخت دو ملیون دالر به تاجکستان و وعده پرداخت دو ملیون دیگر تا روز یکشنبه آینده از سوی برشنا به جانب تاجکستان می رساند که شرکت برشنات در پرداخت بدهی های خود متعهد است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا