اخبارآموزش

دکتور لطف الله خیرخواه: رشته های هنرهای زیبا در نظام تحصیلات عالی کشور یک نیاز مبرم است

کابل، 14جوزا، باختر
دوکتور لطف الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، درمراسم افتتاح نمایشگاه آثار هنری؛ رشته های هنر های زیبا را در نظام تحصیلات عالی کشور نیاز مبردم دانست.
به گزارش آژانس باختر؛ در مراسم این نمایشگاه که به مناسبت سمستر بهاری پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون کابل برگزارشد، معین علمی وزارت تحصیلات عالی، گفت: رشته های هنر های زیبا در نظام تحصیلات عالی کشور یک نیاز مبرم است که نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه با نظرداشت ارزش های دین اسلام و فرهنگ افغانی در جهت تقویت و استفاده مناسب از آن توجه خواهد شد.
معین علمی وزارت تحصیلات عالی گفت: برخلاف تبلیغات اجانب مبنی بر توقف و ادغام پوهنځی هنرها، ما تلاش می کنیم که رشته های مختلف هنرها را در نظام تحصیلات عالی تقویت کنیم و با در نظر داشت ارزش های دینی آن را به کار گیریم.
وی افزود: در تاریخ اسلام نمونه های خوبی از کار گیری انواع مختلف هنر داریم که هنر معماری اسلامی یکی از نمونه های آن است.
او گفت: نگهداری عقل انسانی در راه دین مقدس اسلام یکی از مقاصد در احکام شریعت اسلام است و اگر از هنر در این راستا استفاده کنیم بهتر می توانیم این مقصد را به دست آریم، زیرا هنر یک وسیلۀ خوبی پیام رسانی محسوب می شود.
معین علمی وزارت تحصیلات عالی علاوه کرد: از این که در نظام های غیر اسلامی از هنر به صورت درست آن استفاده نمی شود و بسیاری فعالیت های گویا هنری آنان با ارزش های اسلامی در تضاد است، از این رو واژۀ هنر در ذهن مسلمانان خوب جلوه نمی کند و قسمی که انتظار است اصل هنر و استفاده مناسب از آن شناخته نشده است.
وی گفت: ازطریق هنر پیام های را که نمی توان با کلمات اظهار کرد، می توانیم به مخاطبان خویش نشان دهیم و هر قدر در بخش نصاب رشته های این پوهنځی کار شود بهتر است تا رسالت اسلامی خود را به خوبی در زمینه ادا کنیم و با استفاده از آن تاریخ و مجاهدات خویش را به نسل های آینده انتقال دهیم.
بعد دکتور اسامه عزیز رئیس پوهنتون کابل درصحبتی گفت که از هنر و مهارت های هنری باید در راستای اهداف اسلامی و تطبیق برنامه های امارت اسلامی استفاده صورت گیرد.
وی گفت که ارگان های مانند وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاروالی و سایر نهاد های نیازمند می توانند از مهارت های هنری استادان و محصلان این پوهنځی در راستای تطبیق برنامه های شان استفاده کرده و همآهنگی ایجاد کنند.
همچنان در این مراسم پوهنمل دوکتور محمود آریوبی رئیس پوهنځی هنرهای زیبای پوهنتون کابل، گفت که این پوهنځی دارای رشته های گرافیک، فوتوگرافی، سینما وتیاتر، نقاشی، هنرهای تزیینی، تصنیف و ترانه و ادبیات نمایشی است که هر کدام می تواند وسیلۀ خوبی پیام رسانی باشد و باعث تنویر اذهان جامعه در پرتو ارزش های دین اسلام شود.
در این نمایشگاه، هنرمندان پارچه های ترانه و نمایشنامه را اجرا کردند و همچنان فلم و تصویر و هنرهای خطاطی، نقاشی و مینیاتوری که هر کدام انعکاس دهنده هنرهای اصیل افغانی، ارزش های دین مقدس اسلام و مبارزات مجاهدین راه اسلام در مقابل متجاوزان است، به نمایش گذاشته شد.
باختر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا