سیاست

محمدکریم خلیلی با مشاور فرهنگی رییس جمهوری ایران دیدار نمود

کابل باختر 6 جدی

مشاور امور فرهنگي رييس جمهوري اسلامي ايران در رأس يک هيئت فرهنگي آن کشور، بعد از ظهر امروز، با محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور ديدار نموده و در ارتباط با گسترش همکاري هاي فرهنگي ميان دو کشور افغانستان و ايران صحبت نمودند.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس اطلاعاتي باختر خبر داد، در اين ديدار که عبد الحميد نبي زاده رييس کتابخانه هاي عامه و سخي منير رييس آرشيف ملي کشور نيز حضور داشتند، داکتر اسحاق صلاحي رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، ضمن اشاره به اهميت بازسازي و نوسازي مراکز فرهنگي، اعلام آمادگي نمود تا کشورش، دولت افغانستان را در راستاي تجهيز کتابخانه عامه و آرشيف ملي به سيستم ديجيتال همکاري نمايد.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران که اخيراً" يک تفاهم نامه فرهنگي را با رياست کتابخانه هاي عامه و آرشيف ملي کشور به امضا رسانده است، اظهار داشت: افغانستان از سابقه فرهنگي درخشان برخوردار است و کتابخانه عامه و آرشيف ملي آن يکي از غني ترين مراکز فرهنگي در سطح منطقه به حساب مي آيند.

به گفته وي تجهيز اين مراکز به سيستم ديجيتال و عرضه محتويات ارزشمند آنها در فضاي مجازي انترنيتي مي­توانند در معرفي فرهنگ و تمدن کهن اين کشور به جهانيان کمک نمايد.

داکتر صلاحي اعلام آمادگي نمود تا در اعمار ساختمان کتابخانة عامه که بتواند نيازهاي فعلي را پاسخگو باشد، نيز با دولت افغانستان همکاري نمايد.

محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور، ضمن قدرداني از همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران، احيا و بازسازي نهادهاي فرهنگي کشور را يکي از اولويتهاي مهم در روند بازسازي افغانستان عنوان نمود.

معاون رييس جمهور تصريح کرد که افغانستان يکي از حوزه هاي مهم فرهنگي و تاريخي در سطح جهان بوده و عرضه محتويات ارزشمند اين حوزه به نسل امروز، ضرورت و لزوم تجهيز به سيستمهاي جديد را بيش از پيش نمايان مي سازد.

در اين ديدار رؤساي کتابخانه هاي عامه و آرشيف ملي گزارش مختصري را از مفاد تفاهم نامه فرهنگي اي که اخيراً" ميان اين هيئت و دولت افغانستان به امضا رسيده است به معاون رييس جمهور ارائه نمودند.

معاون رييس جمهور ضمن اينکه همکاري جمهوري اسلامي ايران را جهت احيا و بازسازي نهادهاي فرهنگي کشور ارزشمند توصيف کرد، از رؤساي کتابخانه هاي عامه و آرشيف ملي خواست تا با استفاده از چنين همکاري ها، برنامه هاي مشخصي را جهت تجهيز، انکشاف و مدرن سازي اين مراکز روي دست گرفته و زمينه هاي بهتري را براي علاقه مندان، جهت استفاده از منابع غني و ارزشمند موجود در اين دو مرکز، فراهم سازد.    

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا