اقتصاد

در نشست کابینه از طرح تولید برق از انرژی گاز حمایت شد

کابل باختر 22 حمل
جلسه کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، شام روز پنجشنبه 20حمل سالروان در ارگ ریاست جمهوری به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان حملات انتحاری تروریستان را در شهر مزار شریف ولایت بلخ و ولایت خوست که باعث شهادت تعدادی از هموطنان بیگناه ما گردید و عده دیگری را مجروح نمود شدیداً تقبیح نموده و این گونه حملات را فاقد همه اساسات دین مبین اسلام خواندند.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان برای شهدای این حادثات بهشت برین، برای بازماندگان شان صبر جمیل و برای مجروحان شفای عاجل را از بارگاه ایزد متعال استدعا نموده، فیصله بعمل آورد تا هیئت جهت بررسی این حادثات و چگونگی وضع امنیتی به این ولایات اعزام گردند.
طبق اجندا، سرپرست وزارت عدلیه فیصله های کمیته قوانین را حسب ذیل به جلسه مطرح نمود؛
طرح مقرره امتیاز کارکنان صحی مواجه به خطر به تأسی از حکم فقره (2) ماده شصت و ششم قانون کار، بداخل (4) فصل و (12) ماده ترتیب که اهداف آنرا عرضه خدمات صحی بهتر، تأمین محیط مناسب و مصئون کار، تشویق کارکنان صحی و تعیین اندازه امتیاز کارکنان صحی تشکیل میدهد.
در ادامه، سرپرست وزارت عدلیه طرح حذف و تعدیل در مواد هشتم، بیست و چهارم، سی و هشتم قانون آب و طرح تعدیل جزء (2)، ایزاد جزء (5) در ماده سی و هشتم قانون تشکیل و صلاحیت قوه قضائیه جمهوری اسلامی افغانستان را به جلسه مطرح که مورد تصویب و تائید کابینه قرار گرفت.
متعاقباً، سرپرستان وزارت های فواید عامه و عدلیه پیرامون عدم ایفای تعهدات قراردادی در احداث سرک حلقوی قیصار – لامان به جلسه معلومات مفصل داده افزودند؛
قرارداد سرک متذکره به طول (233) کیلو متر با مساعدت بانک انکشاف آسیایی به قیمت مجموعی مبلغ (327) ملیون دالر امریکائی توسط وزارت فواید عامه با شرکت ترکی – امریکائی ECCI-C Metag GV به تاریخ (31) دسمبر سال 2011 میلادی عقد، کار پروژه متذکره در شش بخش تقسیم بندی گردید و به منظور تامین امنیت آن وجوه مورد نیاز اختصاص یافته است.
بررسی هیئت موظف مصوبه شماره 17/6/1393 شورای وزیران مبین آنست که میعاد اکمال قرارداد الی تاریخ 28 فبروری 2016 میلادی بوده و کار پروژه از تاریخ 23 جولای 2014 بدین سو از طرف شرکت متذکره متوقف گردیده است. همچنان در متن این قرارداد مسایل ضروری مانند تضمین اجراآت، پیش پرداخت مجموعی، فیصدی تامینات، حداقل پول تامینات، هیئت حل منازعات امنیت محل کار و تعیین میعاد مطابق معیارهای بین المللی در نظر گرفته نشده است.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه فیصله بعمل آورد:
• مشاورین امور مالی و پلان گذاری ریاست جمهوری موظف اند تا با متخصصین و انجنیران وزارت فواید عامه قرارداد سرک متذکره را طور همه جانبه از لحاظ مالی و تخصصی مورد تحلیل و ارزیابی قرارداده تا بر مبنای آن مذاکرات با شرکتهای قراردادی در رابطه با آغاز مجدد کار پروژه صورت گیرد.
•  وزارت های امور داخله و دفاع ملی موظف گردیدند تا چگونگی امنیت ساحه سرک متذکره بالاخص بخش های (2، 3، 4 و 5) آن را طور همه جانبه بررسی و طرح توافق شده را به جلسه شورای امنیت ملی ارایه نمایند.
•   وزارت های فواید عامه، مالیه، امور خارجه موظف گردیدند تا نتایج بررسی های امور مالی و تخصصی قرارداد متذکره را توام با بخش امنیتی آن توحید و در رابطه به تمویل این پروژه با بانک انکشاف آسیایی صحبت همه جانبه نموده از نتیجه به مقام ریاست جمهوری گزارش دهند.
سپس، سرپرست وزارت انرژی و آب، طرح تولید برق از انرژی گاز در شهر مزار شریف را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که کنسرسیوم سرمایه گذاران داخلی و یک شرکت بین المللی انرژی با حمایت مرکز مالی بین المللی IFC و گروپ بانک جهانی منحیث سرمایه گذاران متحد شده اند تا این فابریکه را ایجاد نمایند.
این فابریکه با استفاده از معادن گاز ولایت جوزجان در بدل مقدار (300) هزار متر مکعب گاز روزانه به اندازه (50) میگاوات برق تولید می نماید که در این صورت شهر مزار شریف از لحاظ انرژی برق خودکفا شده و (50) میگاوات برق وارداتی شهر مزار شریف به شهر کابل انتقال میگردد.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان با استقبال از سرمایه گذاری در بخش انرژی برق، وزارت های انرژی و آب، مالیه، تجارت و صنایع و د افغانستان برشنا شرکت را موظف نمود تا پلان مالی و تجارتی کنسرسیوم متذکره را تحلیل اقتصادی نموده قیمت تمام شده فی کیلو وات برق را در مقایسه با قیمت فروش فی متر مکعب گاز از جانب دولت و قیمت فروش فی کیلوات برق از جانب کنسرسیوم متذکره را مشخص و به شورای وزیران حکومت وحدت ملی غرض بحث ارایه نمایند.
شورای وزیران حکومت وحدت ملی موظف است تا در روشنایی تحلیل اقتصادی هیئت تخنیکی، قیمت های فروش گاز و خرید و فروش برق را تثبیت و جهت منظوری به کابینه جمهوری اسلامی افغانستان ارایه نماید.
بعداً، وزیر مالیه تقاضای مجدد آن وزارت را در زمینه صدور مجوز اخذ معلومات از حسابات بانکی مالیه دهند گان به جلسه مطرح نمود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه روی ابعاد قانونی و حقوقی آن وزیر مالیه و سرپرست وزارت عدلیه را موظف نمود تا موضوع را در روشنی قانون اساسی افغانستان و سایر قوانین نافذ کشور طور همه جانبه مطالعه طرح توافق شده خویش را به جلسات بعدی کابینه ارایه نمایند.
به همین ترتیب سرپرست وزارت انرژی و آب طرح بازسازی بند نغلو را به جلسه مطرح نمود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان وزیر مالیه را موظف نمود تا جزئیات این طرح را با بانک جهانی صحبت نموده از نتیجه به جلسه بعدی کابینه گزارش دهد.
سپس، سرپرست وزارت فواید عامه استملاک موازی (104) جریب (9) بسوه و (16) بسواسه زمین، جبران خساره منازل مسکونی و اشجار مثمر و غیر مثمر (34) تن باشند گان ولایت هلمند به قیمت مجموعی مبلغ (124.6) ملیون افغانی که تحت پروژه سرک ناوه آن ولایت قرار گرفته است به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار نگرفت.
به همین ترتیب، سرپرست وزارت فواید عامه پرداخت مبلغ (68.3) ملیون افغانی تفاوت قیمت زمین های زراعتی (82) تن اهالی ولایت پروان را که زمین های شان که قبلاً تحت پروژه سرک جبل السراج – نجراب قرار گرفته به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت.
بعداً، وزیر حج و اوقاف فیصله مورخ 16 حمل سالروان کمیته ملی حج فرضی را مبنی بر عقد قرارداد انتقال حجاج به کشور عربستان سعودی از طریق دواطلبی مقید بین المللی به جلسه مطرح نمود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان کمیته ملی حج فرضی را موظف نمود تا طی مدت یک هفته به همکاری رئیس عمومی اداره تدارکات ملی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری کرایه یکنفر حاجی را تعیین و تعهد شرکتهای هوائی داخلی مبنی بر پرداخت باقیات مالیات و قروض آنها را اخذ و با درنظر داشت شرایط و معیارهای هوانوردی عربستان سعودی، چگونگی عقد قرارداد آنرا با شرکت های هوائی داخلی طی مدت یک هفته مطالعه و ارزیابی نموده از نتیجه به جلسه بعدی کابینه گزارش دهند.
در اخیر جلسه، دو مورد معاهدات بین المللی توسط معین سیاسی وزارت امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا