فرهنگ

از برگزاری جشنواره راه ابریشم در بامیان استقبال شد

بامیان 18 سنبله باختر
نهمین جشنواره راه ابریشم در بامیان پایان یافت.
این جشنواره از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان با همکاری موسسه همبستگی افغان، ریاست مبارزه علیه مواد مخدر و آمریت ورزش آن ولایت با حضور داشت محمد طاهر زهیر والی بامیان، محمد سرور جوادی مشاور معاون دوم ریاست جمهوری، پوهاند عزیز احمد پنجشیری استاد پوهنتون کابل، فرهنگیان، هنر مندان، نمایندگان شورای ولایتی، نمایندگان احزاب سیاسی مقیم در بامیان، روسای ادارات دولتی و موسسات ملی و بین المللی، استادان پوهنتون بامیان، محصلان، زنان و جوانان صدها تن از باشندگان نقاط مختلف آن ولایت برای دو روز، در مرکز بامیان و پارک ملی بند امیر برگزار شد.
والی بامیان گفت: برگزاری همچون برنامه های فرهنگی و هنری به هدف شناساندن ارزش های تاریخی و فرهنگی بامیان و جذب سیاحان و رشد صنعت توریزم جهت غنامندی اقتصاد مردم در ولایت بامیان کمک خواهد نمود.
وی اظهار نمود که اجرایی کردن ماسترپلان فرهنگی بامیان که توسط بیش از صد متخصص جهانی تهیه شده و دولت افغانستان در نشست های متعدد بین المللی بر تطبیق آن تعهد کرده اند در اولویت کاری اداره محلی بامیان قرار دارد.
وی خاطر نشان نمود افزایش بازدید کنندگان و سیاحان داخلی و خارجی از اماکن تاریخی و فرهنگی این ولایت درسال جاری دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش را نشان میدهد.
پوهاند عزیز احمد پنجشیری به گونه مفصل پیرامون قدمت تاریخی وارزش نماد های فرهنگ بامیان، اهمیت نگهداشت از میراث های فرهنگی برجا مانده تاکید نمود.
وی پیشنهاد کرد که با توجه به امکانات و قابلیت هایی که در طبیعت بامیان نهفته است شهرک جدیدی از مغاره های آن ولایت برای جذب گردشگران بیشتر جهان ایجاد شود.
محمد سرور جوادی مشاور معاون دوم ریاست جمهوری در افتتاحیه این جشنواره از ضعف دستگاه دیپلوماسی کشور در خصوص تثبیت منافع افغانستان درطرح راه ابریشم جدید انتقاد نمود و گفت که درحال حاضر این طرح دارای انگیزۀ اقتصادی و سیاسی است که دولت افغانستان باید در جستجوی راه های بهتر بهره مندی از مزایای اقتصادی و سیاسی این طرح باشد.
برنامه هایی که به مناسبت نهمین جشنواره راه ابریشم در آن ولایت اجرا گردید، نمایشگاه صنایع دستی زنان بامیان، نمایشگاه عکس و هنر های تجسمی ، مسابقات بدمینتون دختران و پسران، اجرای برنامه موسیقی محلی، مسابقه والیبال، نمایش فلم باغچه سیم سیم، برای شاگردان صنف های اول و دوم، مسابقه بایسکل رانی دختران بامیانی، مسابقه آب بازی، مسابقه ریسمان کشی، نیزه زنی، اسب دوانی و نمایش غذاهای محلی بامیان بود که مورد استقبال گرم مسوولان و باشندگان ولایت بامیان قرار گرفت. احمد نعیم (دوستی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا