صحت

كارزار دادخواهی سرطان ثدیه برگزار شد

كابل/ 9 عقرب/ باختر
كارزار دادخواهی سرطان ثدیه  درحالی برگزار می شود كه  44 ملیون انسان در جهان با این بیماری  دست وگریبان اند وگفته می شود كه در ده سال آینده در واقعات ووافیات سرطان  50 فیصد افزایش خواهد آمد .
به گزارش آژانس باختر،  سید حبیب  اروال آمر امراض غیر ساری وزارت صحت عامه درمراسم  افتتاح این كارزار  گفت كه در افغانستان 30 تا 40 هزار افغان به امراض  سرطانی مبتلا هستند .
به گفته موصوف تنها درسال 2018میلادی 20هزار واقعات جدید سرطان دركشور ثبت شده  است كه بیش از 15 هزار آن جان خود را از اثر این مریضی  از دست داده اند.
داكتر مهین عبدالله رییس برنامه ملی كنترول سرطان  درشفاخانه جمهوریت گفت كه از یکسال بدینسو ده هزار مریض در این مركزمراجعه كرده اند كه از جمله  3000 این مریضان  را زنان زیرسن 41 تا 50 و 15-20 و 31- 40 سال تشكیل می داد كه به سرطان ثدیه مبتلا بودند و باتاسف یک هزارهفتصد تن آنان جان خود را  از اثر این مریضی  از دست دادند.
به گفته  داكتر عبدالله، سرطان ثدیه  درممالك انكشاف یافته به گونه  آسان تشخیص و تداوی می شود اما درافغانستان به سبب نبود آگاهی عامه‌، دسترسی  محدود به خدمات تشخیصی و تداوی، مشكلات اقتصادی، اجتماعی،  خانوادگی ، فرهنگی و موجودیت  اندک متخصصان سرطان ثدیه درمراحل پیشرفته  تشخیص می شود كه معالجه را مشكل وحتی ناممكن می کند .
  شینكی كروخیل  نماینده مردم درولسی جرگه نیز در این محفل صحبت كرد وگفت برای كاهش این مرض باید دركشور سرمایه گذاری  شود .
وی از افزایش  روز  افزون سرطان  ثدیه دربین زنان افغان ابراز نگرانی كرد.
نماینده بنیاد آغاخان نیز دررابطه صحبت كرد ووعده همكاری برای وزارت صحت عامه  به خاطر كاهش این مرض داد.
باید گفت كه كارزار  آگاهی عامه دراكثر ممالک دنیا درماه اكتوبر راه اندازی می شود درافغانستان نیز این برنامه ازطریق رسانه های مختلف  به خاطر آگاهی  مردم راه اندازی  می شود. مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا