جامعه

محمد کریم خلیلی: باید به همه متضررین ناشی از سیلابهای اخیر هرچه عاجل کمک صورت گيرد

 

كابل باختر 21 سنبله

جلسه کمیته ملی مبارزه با حوادث بعداز ظهر امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس آن کمیته برگزار شد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر می دهد:

در این جلسهدر مورد چگونگیرسیدگی و کمک به متضررین ناشی با وقوع سیلابها در ولایات کاپیسا، پکتیکا، پنجشیر، پروان ، بامیان، لغمان، قندهار و ولسوالیهای جاغوری، مالستان و دیگر ولسوالیهای  ولایت غزنی که بر اثر آن تعدادی از هموطنان ما خسارات جانی و مالی دیده اند بحث و بررسی صورت گرفته و بر ارسال کمکهای غذایی و غیر غذایی به متضررین ناشی از سیلابهای اخیر تاکید شد. همچنین محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور ورییس کمیته ملی مبارزه باحوادثرسیدگی به متضررین را وظیفه دینی و ملی عنوان نموده و  تصریح نمود که باید به همه متضررین ناشی از سیلابهای اخیر هرچه عاجل کمک صورت گرفته و نباید هیچ فرد آسیب دیده ای بدون کمک باقی مانده و بر اثر عدم رسیدگی و مساعدت جان خود را از دست دهد.

وزیر احیاء و انکشاف دهات در ارتباط با آسیب دیدگان ولسوالی امام ولایت کندز که از اثر آب خیزی دریا متضرر شده اند صحبت نمود. وی اظهار داشت که به همراه وزیر زارعت و آبیاری و انرژی و آب از نزدیک از ساحه دیدن نموده است . اعضای کمیته به منظور حل مشکلات مردم آسیب دیده ولسوالی متذکره 30 میلیون افغانی از وجه کمیته به وزارت انرژی و آب برای حفر کانال و ایجاد انحراف در مسیر دریا تخصیص داد تاوزارت متذکره هرچه عاجل کار حفر کانالرا از منبع واحد اجراات نماید.

در ادامه وزیر مهاجرین و عودت کنندگان  و معاون دارالانشای کمیته در ارتباط با وضعیت بیجا شدگان ناشی از آبخیزی دریا در ولایت جوزجان، کندوز و بلخ به اعضای جلسه معلومات ارائه نمود. کمیته 750 تن گندم و برنج برای سه هزار فامیل بی جا شده و متضرر در ولایات متذکره اختصاص داده و  وزارتهای امور مهاجرین، زارعت و آبیاری، ریاست عمومی مبارزه با حوادث و کمیته های ولایتی را موظف نمود که در قسمت توزیع مواد غذایی کمک شده اقدام نماید.

همچنین به پیشنهاد وزیر زراعت و آبیاری برای سه هزار دهاقین ولایات تخار، کندز، بغلان که از اثر آفات طبیعی محصول خربوزه آنها متضرر شده است مقدار 750 تن گندم و برنج اختصاص یافته تا تحت نظر آن وزارت به متضررین توزیع گردد.

در ادامه معاون دارالانشای کمیته ملی مبارزه با حوادث در ارتباط با متضررین و خساره مندان ناشی از وقوع سیلابها در ولایات کاپیسا، پروان، پنجشیر، لغمان، غزنی، بامیان و پکتیا به اعضای جلسه معلومات ارائه نمود. کمیته به وزارت خانه ها و ادارات ذیربط وظیفه سپرد تا در زمینه رفع مشکلات متضررین ناشی از سیلابهای اخیر از نگاه مواد غذایی و غیر غذایی اقدام عاجل نماید. همچنین به وزارت احیاء و انکشاف دهات و ریاست عمومی مبارزه با حوادث وظیفه سپرد تا تعداد متضررین ولایت غزنی را هرچه عاجل تثبیت و به مرکز گزارش دهند.

همچنین کمیته مقدار دو دو صد تن گندم را به بیجا شدگان ناشی از راکت پراکنی در ولایت کنر و بیجا شدگان ولسوالی خان آباد ولایت کندوز اختصاص داد. بر علاوه کمیته تاکید نمود تا مقدار دو صد تن گندم مساعدت شده به متضررین سال گذشته ولسوالی ناهور ولایت غزنی انتقال و توزیع گردد.

متعاقبا به پیشنهادوزیر احیاء و انکشاف دهات، کمیته مبلغ 15 میلیون افغانی را جهت رفع مشکلات آب آشامیدنی هشت ولایت شمالی کشور از وجه کمیته ملی مبارزه با حوادث منظور نمود.

همچنین در این جلسه نمایندگان وزارت دفاع و سره میاشت اظهار داشتند که به ترتیب برای 340 و 120 فامیل ولسوالی دانگان ولایت کنر که از اثر راکت پراکنی آسیب دیده اند کمک غذایی نموده اند.

در اخیر این جلسه به تمام ادارات و ارگانهای عضو کمیته وظیفه سپرده شد که آمادگیهای پیشگیرانه شان را تا قبل از رسیدن فصل زمستان روی دست بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا