جامعه

رونمایی از اثر”عوامل اجتماعی وفرهنگی فساد اداری در افغانستان”

شهرهرات 18 میزان باختر
نخستین اثرعلمی تحقیقی زیرنام « عوامل اجتماعی وفرهنگی فساد اداری درافغانستان» رونمایی شد.
این اثرعلمی و تحقیقی پس از9 ماۀ تحقیق وپژوهش توسط پنج استاد ازتیم تحقیقاتی شواری متخصصان به زیور چاپ درآمده است.
محمد رفیق شهیر رییش شورای متخصصان هرات، هدف از این اثرتحقیقی را مبارزه با فساد اداری مردم با فساد دانست وگفت که  اگر خود افغانها، با فساد اداری مبارزه نکنند سرانجام فساد آنان را می بلعد.
شهیر افزود،این اثر را به تمام ادارات دولتی، به ویژه ریاست جمهوری، و مراکز تعلیمی بخاطر مبارزه با فساد اداری می فرستد.
پوهاند عبدالرحیم امید استاد پوهنتون و از اعضای این تیم تحقیقاتی درمراسم رونمایی این کتاب گفت که عوامل اجتماعی و فرهنگی زمینه ساز فساد اداری درسطح افغانستان است.
وی افزود: «این اثرعلمی تحقیقی پس از تحقیق وارزیابی ازچهل وسه اداره ی  دولتی، چهارصدو ده کارمند این اداره ها، پرسشنامه ها،چهل و چهارمنبع داخلی،ده  منبع خارجی تهیه شده است.»
علی احمد کاوه استاد پوهنتون ویکی دیگر ازمحقیقین این اثرگفت: آنچه که دراین تحقیق رویش  تاکید و ارزیابی کرده اند این است که چه زمینه های درفرهنگ وروابط اجتماعی وجود دارد که فساد اداری را زمینه سازی می کند.
علی الله آزاد استاد پوهنتون ویکی دیگراز محقیقین این اثرگفت" ما دراین اثرنخواستیم که روی آمارفساد و افزایش و کاهش فساد چه اندازه است کارکنیم، آنچه که بیشتر روی این اثر تحقیق شده عوامل و راه های مبارزه با آن است.
محمد آصف رحیمی والی هرات درمراسم رونمایی این کتاب گفت که تلاش می کنند بخش های کاربردی این اثر را درپلان های کاری ادارات دولتی عملی بسازند.
رحیمی گفت:« ما از شورای متخصصان می خواهیم که تحقیقات شان را ادامه بدهند درتمام راستا ها به ویژه اداراتی که در آن پول های زیاد سرازیر می گردد.»
مسوولان شورای متخصصان می گویند که درحال حاضرنزدیک به یک هزار جلد ازاین اثر به چاپ رسیده است که سه صد جلد آن به اشتراک کننده گان این همایش توزیع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا