جهان

نگرانی سازمان ملل متحد درباره مرگ ‘هزاران نفر’ در سودان جنوبی

جوبا –  بی بی سی – 4 جدی – باختر
یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد در سودان جنوبی گفته است که هزاران نفر از مردم در درگیری‌های اخیر در این کشور کشته شده‌اند.
توبی لانزر، هماهنگ‌ کننده ارشد کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در سودان جنوبی گفته است که یک هفته گذشته برای این کشور "ویران‌کننده" بوده است.
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز  رای داد که شمار صلح‌بانان بین‌المللی در سودان جنوبی دوبرابر شود و به ۱۲۵۰۰ نفر برسد.
پیش‌تر سالوا کی‌یر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی گفته بود که نیروهای دولتی توانسته‌اند شهر کلیدی بور را بعد از چند روز از شورشیان پس بگیرند.
شورشیان را ر‌یک مچار معاون سابق رئیس‌جمهور رهبری میکند .
وی از قبیله نوئربوده و اکنون با رئیس‌جمهور این کشور که از قبیله دینکا است درگیر جنگ شده است.
سازمان ملل متحد دیروز  همچنین اعلام کرد که گزارش‌هایی درباره کشف دست‌کم سه گور دسته‌جمعی دریافت کرده است.
تنش‌ها درمیان مردم سودان جنوبی حتی در داخل یک پایگاه سازمان ملل متحد که حدود ۷۵۰۰ نفر به آن پناه برده اند هم مشهود بوده است.
ناوی پیلای، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که "هراس ملموسی بین شهروندان سودان جنوبی از هر دو قبیله دینکا و نوئر وجود دارد که نگران هستند به خاطر قومیت شان کشته شوند."
شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب کرده است که شمار صلح‌بانان در سودان جنوبی از ۷ هزار نفر به ۱۲۵۰۰ نفر و شمار نیروهای پولیس بین المللی نیز از ۹۰۰ به ۱۳۲۳ نفر افزایش یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا