سیاستاخبار

مشرانوجرگه: سیاست ورزان با طرح واحد در نشست استانبول شرکت کنند

کابل/ 15حمل/ باختر

سناتوران در جلسۀ عمومی امروز مشرانوجرگه از سیاست‌مداران و حوزه جمهوریت خواستند که با طرح واحد وهمآهنگ به نشست صلح استانبول شرکت کنند.

به گزارش آژانس باختر؛ سناتوران همچنان از یاست ورزان کشور خواستند که واقعیت‌های عینی و دست‌اوردهای دو دهۀ گذشته به شمول حقوق بانوان، حفظ نظام، حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی، حقوق متضرران جنگ، حفظ و قربانی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور را در نظرگرفته و با یک صدا و با قاطعیت از آن‌ها دفاع کنند.

در ختم مباحث امروزی، فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مشرانوجرگه، تأمین صلح باعزت و سراسری که در آن ارزش‌ها و حقوق شهروندان حفظ باشد را نیاز اساسی کشور دانست و در رابطه به نشست صلح استانبول گفت: بهتر است که مقامات حکومت پیشین و سایر سیاسیون با وحدت نظر وهمآهنگی لازم با نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان، طرحی جامع و یک‌سان را که در آن بقای نظام و و منافع کشور تضمین شود را مطرح کنند.

همین گونه در جلسۀ امروزمحمدعلم ایزدیار نایب اول مجلس، گزارش سفر خود از نشست بین المللی مسکو در مورد صلح افغانستان و جریان سفرخود از فرانسه را ارائه کرد و گفت: نشست مسکو به عنوان مقدمۀ برای نشست استانبول برگزار شده بود و گفت وگوهای آرام و بعضآ تندی از طرف جوانب مختلف صورت گرفت. هیئت دولت افغانستان در نشست مسکو بر حفظ نهادها، رعایت آزادی بیان و حقوق بشر و حقوق زنان در چوکات دساتیر دین مبین اسلام، تاکید کرد.

همچنان نایب اول مجلس سنا، گزارش سفر خود از فرانسه را نیز ارائه کرد و با تقدیر از مقام های فرانسه در قسمت نام‌گذاری جادۀ به نام قهرمان ملی کشور شهیداحمد شاه مسعود گفت: طرح نصب لوح یادبود و نام‌گذاری ساحۀ برای قهرمان ملی کشور دست‌آورد بزرگ برای مردم افغانستان است به پیشنهاد شماری از دانشمندان آن کشور به شورای شهرداری پاریس مطرح شده بود و اکثریت اعضای به آن رای دادند. شورای شهرپاریس نهاد مستقل از حکومت است که در دوم فبروری سال روان میلادی تصمیم گرفت تا لوح یادبود احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور در ساحۀ مذکور نصب شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا