فرهنگ

محمداشرف غنی رییس جمهوری: افغانستان در سال‌های آینده، بیشتر از هرچیز دیگر به احیای فرهنگ نیاز دارد

کابل / 17 میزان / باختر
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، روزگذشته از قصرهای بازسازی شده‌ دوره‌ امانی در بالاباغ ولسوالی پغمان در حالی دیدن کرد که امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی دولت‌ساز و شمار از فعالان عرصۀ فرهنگ کشور، وی را همراهی می‌کردند.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رییس جمهوری کشور گفت که دونیم سال قبل در این ساحه غیر از سنگ و خاک چیز دیگری وجود نداشت، چرا که تمامی قصرها در جریان جنگ ها ویران شده بود، اما اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری از روی تصاویر سابقه، این قصرها را دوباره به شکل اولی آن بازسازی کرد.
رییس جمهور غنی گفت در هر ولسوالی زون مرکز، باغ و قصرهای همانند بالاباغ پغمان ساخته خواهد شد و هدف از این کار، اتصال مردم و انکشاف است. وی افزود: این قصرها به روی مردم باز خواهد بود و شما فرهنگیان کشور را اینجا دعوت کرده ام تا نظریات و مشوره های خویش را با من شریک کنید.
رییس‌جمهوری کشور تصریح کرد: زمانی‌که با متخصصان خارجی در رابطه به بازسازی قصر دارالامان صحبت کردم، آنان گفتند که بازسازی این قصر در مدت سه تا چهار سال تکمیل می شود، اما اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری در مدت ۱۸ ماه قصر دارالامان را به همان شکل اولی، با کیفیت خوب و هزینۀ 10 میلیون دالر که چند برابر کمتر از قیمت تخمین شده است، بازسازی کرد.
سپس عبدالرحمن عطاش معاون اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری به رییس‌جمهور و هیئت همراهش، در رابطه به قصرهای بازسازی‌شده معلومات داد و گفت: بازسازی این قصرها کار آسانی نبود، چون ما هیچ اسناد تخنیکی در دست نداشتیم. عکس ها و خانواده هایی را دریافت کردیم که بزرگان شان در این قصرها کار می کردند و بر اساس همین عکس‌های به دست آمده و یاداشت های افرادی که اینجا کار کرده بودند، کار بازسازی قصرها را آغاز کردیم.
عبدالرحمن عطاش افزود: تا اکنون در بازسازی قصرهای بالاباغ پغمان ۱۵۰ میلیون افغانی به مصرف رسیده است که همه از بودجه دولت پرداخته شده است. در این قصرها از چوب کنر که برای بازسازی قصر دارالامان خریداری شده بود، استفاده شده است و همچنان برای بازسازی قصرهای تاج بیگ و جبل السراج از آن استفاده شده است.
عطاش گفت: سرک‌هایی که این قصرها را با هم وصل کرده است، به شکل سابق آن ریگ اندازی شده است. وی افزود که در کار بازسازی این قصرها، ۷۰۰ تن با علاقه‌ خاص کار می‌کنند.
معاون اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری هنگام دیدار از این قصرها به رییس جمهور و هیئت همراهش، گفت که در مقابل قصر اعلیحضرت که توسط سیل تخریب شده بود، با خاک پر و یک چمن بزرگ که در یک زمان، ظرفیت گنجایش ۱۳هزار تن را دارد، ساخته شد. وی افزود که  به روی تپه ها و کوه های اطراف قصرهای بالاباغ درختان سبز غرس خواهد شد و یک قصر بزرگ در بالای یکی از کوه های این اطراف، اعمار می شود.
عطاش همچنان افزود که اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری در سراسر کشور، بالای ۷۰۰ پروژه کار می‌کند که شماری از این پروژه ها در حال تکمیل‌شدن است و بالای شمار دیگر پروژه ها کار جریان دارد و تصاویر پروژه های متذکره را به رییس جمهور وهیئت همراهش نمایش داد.
معاون اداره‌ عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری تصریح کرد که هدف این اداره این است که طرح ها ارزان، با کیفیت عالی و در زمان معین تطبیق شود و همچنان زمینه کاریابی برای مردم فراهم شود. وی افزود که ۸۰% کار بازسازی قصر تاج‌بیگ نیز تکمیل شده است  و به زودی به بهره برداری سپرده خواهد شد.
رییس جمهوری پس از دیدن قصرهای بازسازی شده عصر امانی در بالاباغ، در جریان صحبت با نویسندگان و فعالان عرصه‌ فرهنگ، گفت که بزگترین کار احیای فرهنگی در شهر کابل، احیای باغ علم‌گنج است و ۱۱ تعمیر وزارت دفاع ملی در ماشین‌خانه، به همین هدف در حال بازسازی است. 
رییس جمهوری تصریح‌ کرد که یک سالون ماشین‌خانه، یک و نیم برابر قصر سلام‌خانه بزرگ است؛ جای اساسی برای مراسم مشاعره، هنرنمایی، موسیقی و نمایشگاه های سرمایه‌گذاری زنان، در حال فراهم شدن است. وی افزود که در کنار جریان کار بالای چهارچته‌ کابل، طرح انکشاف و تحول شهر کابل در شش جلد آماده شده است و امید است که کابل، زیباترین پایتخت در منطقه و جهان شود.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: پس از زون‌بندی کابل، در این شهر ۱۶ دهلیزساخته خواهد شد؛ در کنار بالاحصارها کار بازسازی ۲۰ کاروان‌سرای که بخشی از تاریخ تجارت ما است، نیز آغاز خواهد شد. همچنان از نویسندگان و فعالان عرصه فرهنگ خواست که در این رابطه، نظریات و پیشنهاد های شان را با وی شریک کنند.
رییس جمهوری گفت: افغانستان در سال‌های آینده، بیشتر از هرچیز دیگر به احیای فرهنگ نیاز دارد، ما باید هر بخشی از خاک خود را برای کودکان کشور تمثیل کنیم و در این بخش در کنار نوشته ها، بالای فلم، هنر، نقاشی و ابعاد مختلف توجه شود.
رییس جمهوری خطاب به فعالان فرهنگی، گفت که دولت فرهنگ تولید کرده نمی تواند، شما فرهنگ تولید می کنید. برای احیایی فرهنگ یک نهاد ساخته شود که دولت سالانه برایش یک مقدار پول بدهد و با مدیریت فعالان فرهنگی، این پول برای احیا و تولید فرهنگ به گونه‌ بهتر مورد استفاده قرار گیرد. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا