اقتصاد

کاردو پروژه بزرگ برق در سمنگان ازیکسال به این طرف معطل است

ایبک / باختر/ 13/ حوت
کاردوپروژه بزرگ برق که قبلاً درولایت سمنگان به کمک کشورآلمان آغاز شده بود، ازیکسال به این طرف معطل قرار داده شده است .
هزینه این دو پروژه که حدود دوازده میلیون یورو است ازطریق بانک انکشافی کشور آلمان پرداخت شده و کارآن باید درمدت هژده ماه تکمیل و به بهره برداری سپرده میشد.
محمد هاشم زارع والی ولایت سمنگان روی مشکلات این پروژه با مسوولان کمپنی مهندسین ، مشاور میشنو کشور آلمان که تطبیق کننده این پروژه است دیدار نمود.
دراین دیدار، گیو دیرک دریورس مدیر عمومی زون شمال کمپنی متذکره روی مشکلات ومعطل بودن کار این پروژه ها گفت، به اساس قرارداد که میان وزارت انکشافی کشور آلمان ووزارت انرژی وآب افغانستان صورت گرفت تمام وسایل و تجهیزات این پروژه ها که ازخارج کشور وارد میگردد از پرداخت محصول گمرکی معاف بوده و هم چنان برای متخصصین که از خارج داخل افغانستان میشوند از طرف سفارت افغاستان درتاجکستان ویزه کار طور رایگان مساعد میشد.
او گفت، دراین مورد مسوولان این کمپنی بارها با مسوولان انرژی و آب افغانستان و همچنان سفارت افغانستان درشهر دوشنبه تاجکستان ملاقات نموده وچندین قطعه مکاتب تبادله نموده اما وزارت انرژی و آب افغانستان و سفارت این کشور مکلفیت خود را انجام نداده که قابل تاسف بوده و این سهولت ها را برای آنان آماده نساخته است .
وی اظهار داشت آنان پیرامون مشکلات خلق شده همین اکنون به طور جدی از طریق وزارت انکشافی آلمان با مسوولان انرژی و آب کشور افغانستان درتماس بوده و هرلحظه که این مشکل رفع شود وسایل و تجهیزات این پروژه از محصول گمرکی معاف گردیده وویزه کار ازطریق سفارت افغانستان درشهردوشنبه تاجکستان آماده شدآنان کاراین پروژه ها را آغاز خواهند کرد.
به گفته وی، این پروژه ها شامل شبکه سازی برق شهری ، شهر ایبک وقریه های آن بوده که به طول پنجاه کیلومتر به شکل ستندرد لین دوانی شده، هشتاد وپنج ترانسفارمر نصب و مونتاژ گردیده برای 9000 خانواده برق معیاری توزیع میشود.
پروژه دومی تمدید لین برق ولسوالی فیروز نخچیر بوده که برق از سب استیشن ولسوالی خلم ولایت بلخ به طول پنجاه کیلو متر به داخل ولسوالی فیروز نخجیر انتقال شده و با نصب سی و شش پایه ترانسفارمر برای یک هزار وپنجصد خانواده برق معیاری توزیع میشود.
درهمین حال محمد هاشم زارع ازکمک های کشور آلمان دربخش های مختلف که با مردم افغانستان انجام داده اظهار قدردانی نموده گفت طی سفر اخیر که به کابل داشتم این مشکل را با شخص رییس جمهور کشور و مسوولان وزارت انرژی و آب برق درمیان گذاشتم و تاحدی آن را حل نمودم .
والی ولایت گفت تطبیق این دو پروژه از آرزو های دیرینه مردم ولایت سمنگان بوده هرچه زودتر مشکلات آن رفع گردیده و کار آن آغاز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا