جهان

سگرت الکترونیکی باعث سکته قلبی و افسردگی می‌شود

تهران – ایرنا – 19حوت- باختر
نتایج تحقیقات جدید درایالات متحده آمریکا نشان می دهد که سگرت های الکترونیکی می‌تواند باعث افسردگی و سکته قلبی شود.

به گزارش رادیودویچه وله آلمان مصرف سگرت الکترونیکی خطرناک ‌تر از آن است که پیش از این تصور می ‌رفت. اما سگرت های سنتی هنوز هم خطرناک‌  است.
نشریه این رسانه می نویسد : کسانی که سگرت الکترونیکی مصرف می‌کنند به نسبت غیرسگرت ‌ها 56 درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند. خطر سکته مغزی برای این افراد هم حدود 30 درصد بیش از کسانی است که سگرت نمی‌کشند.
نتایجی که از پژوهش‌ تیم کارشناسان طبی به دست آمده است درباره سگرت های الکترونیکی همچنین نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری عروقی قلبی حدود 10 درصد و بیماری‌های گردش خون یا لخته شدن خون در عروق نیز حدود 44 درصد برای مصرف‌کنندگان سگرت های برقی بیشتر است.
افسردگی، اضطراب و اختلالات عصبی و عاطفی نیز در مصرف‌کنندگان سگرت الکترونیکی دو برابر غیرسگرتی ‌ها است.
پرفسور موهیندر ویندیهال مدیرتیم تحقیقاتی یاد شده  در نظر دارد نتایج تحقیقات تیم خود را در 27 حوت امسال  در کنگره قلب و عروق درشهر نیواورلیان امریکا ارائه کند.
نتایج این پژوهش در مقابل اعتقاد گسترده‌‌ یی قرار دارد که می‌پندارد، سگرت الکترونیکی در بدن باعث بروز بیماری‌ جانبی نمی‌شود به دلیل اینکه دود و سمی از طریق آن وارد ریه نمی‌شود و در نتیجه مطمین و بی‌خطر است.
از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که سگرت های سنتی هنوز هم به مراتب خطرناک ‌تر از سگرت های الکترونیکی می باشد.
مصرف سیگارهای سنتی به نسبت سگرت های الکترونیکی 165 درصد خطر بروز بیماری‌های قلبی و خونی، 94 درصد سکته قلبی و 78 درصد خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
پژوهشگران می‌گویند که ممکن است در این موضوع ارتباط علت و معلول جا به جا دیده شود.
با این حال پروفسور ویندیهال به نتایج تحقیق خود پایبند است و می گوید : نتایج به دست آمده از این پژوهش باید زنگ خطری باشد که آگاهی ما را نسبت به خطرات مصرف سگرت های الکترونیکی افزایش دهد.
در سگرت های الکترونیکی مایعات حاوی نیکوتین تبخیر می‌شوند. این مایعات مواد شیمیایی و طعم‌های مختلفی را در خود دارند. دمای سگرت های الکترونیکی باید به حدی بالا باشد که بتواند این مایعات را تبدیل به بخار کند.
به گفته پروفسور ویندیهال، حدود 460 نوع سگرت گوناگون الکترونیکی در بازار آمریکا عرضه می‌شود با هفت هزار و 700 طعم مختلف در حال حاضر نیمی از شهروندان آمریکایی سگرت الکترونیکی مصرف می‌کند.

سگرت کشیدن بدون پشیمانی، بدون دود متعفن و بدون به خطر انداختن سلامتی؟ سگرت الکترونیکی همه این وعده‌ها را به سگرت ‌ها می‌دهد. اما آیا این جایگزین الکترونیکی برای سگرت، بهتر از خود سیگار است و خطر آن کمتر از سگرت معمولی است؟ آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا