سیاستاخبارTOPآموزش

وزارت معارف؛ گزارش بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد را نادرست خواند

کابل، 18 قوس، باختر
وزارت معارف؛ گزارش اخیر بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد را که در آن بر چگونگی تدریس پسران ایراد گرفته شده است نادرست خوانده است.
در اعلامیه وزارت معارف در پیوند به گزارش بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد نشر شده آمده است:
چنانکه مبرهن است یکی از وظایف اساسی و مهم وزارت معارف افغانستان، عرضه خدمات تعلیمی متوازن و فراهم آوری تسهیلات لازمی تعلیمی برای فرزندان افغان در تمام نقاط کشور است که بدون هرگونه تعلقات قومی، زبانی، محلی و مذهبی انجام شده می شود.
وزارت معارف به هیچ وجه با گزارش بخش حقوق بشری سازمان ملل متحد در قسمت کاستی ها در آموزش شاگردان پسر مکاتب، موافق نبوده و آن را رد می کند.
وزارت معارف به این باور است که پیشرفت های جهان کنونی و انکشافات در تکنالوژی معاصر ناشی از فراگیری علم، تجارب و پژوهش های علمی محققان و دانشمندان است که سنگ پایه آن را معارف و سیستم تعلیم و تربیه هر کشور تشکیل می دهد.
بنا وزارت معارف افغانستان نه تنها در بخش مکاتب پسرانه کم توجه نه بوده، بلکه به رشد و توسعه آن در مرکز، ولایت ها، ولسوالی ها و حتی دورترین نقاط و قصبات کشور اهتمام جدی مبذول داشته است که به گونه مثال می توان از سفر ها و نظارت مستمر مقامات رهبری وزارت معارف جهت بررسی امور اداری و تدریسی مکاتب در مرکز و ولایت ها، یاد کرد.
همچنان هیئت های نظارت و تیم های بررسی ریاست های معارف مرکز و ولایت ها به صورت مستمر و دوامدار از روند درسی و امتحانات شاگردان و چگونگی تدریس معلمان عموم مکاتب نظارت به عمل آورده که اگر احیانا از سوی معلمان و یا مسوولان مکاتب در پیوند به سهل انگاری آنها در تدریس تعللی در میان باشد در جهت حل مشکل یادشده در همکاری با ریاست های معارف ولایت های مربوط، تدابیر عاجل اتخاذ خواهد شد.
شایان ذکر است که در سال تعلیمی ۱۴۰۲ هجری شمسی اضافه از یک میلیون و ۸ هزارو ۹۳ کودک در مکاتب سراسر کشور جذب شده اند.
همین حالا در ثبت و شمار تشکیلات وزارت معارف به دو صد و چهل و پنج هزار معلم و استاد می رسد که ( ۹۵۰۰۰) آنان را خانم ها تشکیل می دهند و تا اکنون هیچ معلم اناثیه از وظیفه شان منفصل و یا منفک نه شده، معاش و امتیازات آنها کما فی السابق تادیه شده است و هم در صورت تبدیلی از مکاتب پسرانه، آنان بیکار نه شده، بلکه در سایر مکاتب نسوان جذب و مصروف تدریس می باشند.
باید اذعان داشت که، وزارت معارف از سال های پیش به کمبود معلمان مسلکی مواجه بوده اما کماکان با اتخاذ تدابیری از سوی ریاست انکشاف مسلکی معلمین با ارائه سمینار ها و کارگاه های میتودیک در بخش پیداگوژی برای معلمان برحال این وزارت در ولایت ها، ولسوالی ها و نقاط دور دست، زمینه ارتقای ظرفیت آنها را فراهم کرده و نیز جهت رفع مشکلات نبود معلمان مسلکی در مکاتب پسرانه ۱۹ هزار معلم مسلکی دارای تحصیلات بالا در بخش پیداگوژی، جدیدا استخدام شده اند.
ایجاد ریاست های انکشاف مسلکی معلمین و مرکز ساینس و تکنالوژی تعلیمی در تشکیل وزارت معارف جهت ارتقای ظرفیت های معلمان و برای اولین بار تاسیس استدیو های ثبت دروس از جمله مضامین ساینسی و لابراتواری برای مکاتب که از طرق مختلف به آنها به نمایش گذاشته خواهد شد و زمره اقدامات دیگر این وزارت در جهت غنامندی سطح مهارت های مسلکی معلمان و ارائه بهتر خدمات تعلیمی برای شاگردان است که می توان از آن یاد آور شد.
در پیوند به ضرب و شتم شاگردان در مکاتب، باید گفته شود که این عمل از دیگاه دین مقدس اسلام یک عمل ناشایسته و غیر مشروع است که در رابطه به ممنوعیت آن، ذریعه مکاتیب متعددی هدایات و فیصله های رهبری وزارت معارف به ریاست های معارف مرکز و ولایت ها و از آن طریق به اداراه های مکاتب اخبار شده است .
اگر چنین مواردی در مراکز تعلیمی کشور دیده شود، مسلما عمل یادشده تمرد از هدایات رهبری وزارت معارف تلقی شده و عاملان آن مطابق به حکم قانون مواخذه خواهند شد.
بنا با نظرداشت نکات ارائه شده، تقاضای ما از نهاد های ذیربط در این راستا این است که به کشور ما بیایند و وضعیت بهتر شده را در تمام ساحات، منجمله در بخش تعلیم و تربیه از نزدیک بررسی کنند تا با ارزیابی های دقیق و همه جانبه از بروز این گونه ابهامات در آینده جلوگیری صورت گرفته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا