جهان

امریکا: طالبان با القاعده رابطه دارند؛ طالبان نداریم

واشنگتن/ وی او ای / ۱۳ سرطان / باختر
گروه طالبان گزارش وزارت دفاع ایالات متحده امریکا مبنی بر تداوم ارتباط این گروه با شبکۀ تروریستی القاعده را رد کرده است و آن را "تبلیغاتی و نادرست" خوانده است.
پنتاگون روز چهارشنبه اول جولای در گزارشی به کانگرس ایالات متحده نوشت: "القاعده در شبه قارۀ هند به روال همیشگی با اعضای پایین رتبۀ طالبان همکاری می کند و از آنان حمایت می‌کند تا حکومت افغانستان را آسیب برساند و نیروهای امریکا و اهداف غربی را در منطقه هدف قرار دهد".
طالبان دیروزبا نشر اعلامیه‌ یی گفته اند که آن گروه در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکرده است و با پابندی به تعهدات توافقنامۀ امریکا-طالبان از هر روش ممکن برای تامین صلح پایدار در افغانستان کار می‌گیرند.
بر بنیاد توافقنامۀ صلح که در ۲۹ فبروری میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر امضا شد، طالبان مکلف اند که روابط خود با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع کنند.
پیش از این، کنت مکنزی، فرمانده قومندانی مرکزی قوای امریکایی در مورد تمایل و توانایی طالبان مبنی بر جلوگیری از گروه‌های مرتبط با القاعده برای انجام حملات تروریستی از خاک افغانستان بر امریکا ابراز تردید کرد.
مکنزی روز چهارشنبه در یک کنفرانس ویدیویی در انستیتیوت شرق میانه گفت: "لانۀ القاعده در شرق افغانستان در نزدیکی مرز (با پاکستان) است. حضور بسیار اندک دارند، اما رهبر جهانی شان (ایمن الظواهری)در آنجاست…او (ظواهری) قدرت زیاد ندارد، اما در واقع، فکر می‌کنیم، که او احتمالاً در جایی در آن ساحه حضوردارد".
پیشتر از آن، سازمان ملل متحد نیز با نشر گزارشی گفته بود که طالبان در جریان مذاکرات با امریکا، با القاعده مشورت کرده اند و به آن گروه تروریستی از بقا و ادامۀ رابطۀ خود اطمینان داده اند. در این گزارش آمده است که از یافته‌های منابع استخباراتی چنین استنباط می‌شود که طالبان به عوض مخالفت با القاعده، روابط شان را با آن سازمان دهشت افگن تقویت بخشیده اند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا