امنیت

سازمان ملل متحد :تلفات افراد ملکی افزایش یافته است

کابل باختر/ 19/دلو
سازمان ملل متحد درگزارش تازۀ خود، تلفات افراد ملکی را درافغانستان درجریان سال 2013 میلادی چهارده فیصد بیشتر از سال گذشته آن میداند.
به گزارش آژانس باختر ، سازمان ملل متحد امروز گزارش تازه یی را دررابطه به ارقام تلفات ملکی درافغانستان ارائه داشته است.
دراین گزارش گفته شده که درجریان سال 2013 میلادی هشت هزار وششصد و پانزده غیر نظامی درافغانستان در جریان حوادث نظامی و حوادث تروریستی یا تلف شده اند و یا این که زخمی گردیده اند . دراین گزارش واضح گردیده که دراین مدت دوهزار ونه صدوپنجاه نفر غیر نظامی درافغانستان جان باخته و پنج هزار و ششصد وپنجاه و شش نفر دیگر زخمی شده اند که تعدادکشته شده گان هفت درصد و تعداد زخمی شده گان هفده درصد بیشتر ازسال 2012 میلادی است .
سازمان ملل متحد ازدیاد تلفات افراد ملکی را درمنازعات جنگی و حوادث تروریستی ( عقب گرد ) خوانده است.
عامل اصلی تلفات ملکی درافغانستان حملات پیچیده تروریستی بوده است .
حملات که با انتحار، بمب گذاری ، ماین گذاری و حملات هدفمند پیوند دارد   به این ترتیب طالبان به عنوان مخالفان مسلح باعث 74 درصد قتل افراد ملکی درکشور شده اند، یازده درصد تلفات به نیروهای دولتی و متحدین خارجی شان نسبت داده است یعنی 8 درصد این تلفات به نیروهای امنیتی افغان و سه درصد دیگر به نیروهای خارجی تعلق دارد.
یان کوبیش نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد درکابل ازدیاد تلفات ملکی را درافغانستان یک امر نگران کننده میخواند او از جناح های درگیر میخواهد تا دراین زمینه توجه بیشتر نمایند.
قابل ذکراست که ازسال2009 میلادی تا اواخر سال 2013 میلادی چهارده هزار و شصت و چهار غیر نظامی درافغانستان قربانی خشونت های ناشی از جنگ شده اند که هفتصد وچهل و شش زن و یکهزار و پنجاه وشش کودک شامل این ارقام اند ضمناً دراین مدت پولیس محلی باعث مرگ 121 شهروند شده اند.
این گزارش درحالی به نشر میرسدکه دولت افغانستان جداً برجلوگیری از تلفات ملکی تاکید دارد و بار ها از مخالفان مسلح خود خواسته است تا از سپر ساختن محلات ملکی و حمله هدفمند برافرادملکی خودداری کنند .
همچنان مسئله تلفات ملکی یک پدیده مشکل ساز در روابط افغانستان و نیروهای خارجی بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا