سیاست

محمد اشرف غنی: مردم افغانستان به آینده خوشبین هستند // رجب طیب اردوغان : بااستفاده از پروسه استانبول به حل مشکلات منطقه‌ یی بپردازیم

کابل 19 قوس / باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دردور هشتیمن نشست استانبول – قلب آسیا تاکید کرد که هراس افگنی ،تجارت وقاچاق مواد مخدر ،جنایت و مخالفان مسلح سیاسی مهمترین تهدیدهای این دهه درافغانستان بود اما با وجود چهل سال جنگ ، مردم افغانستان به آینده خوشبین هستند.
گزارشگرآژانس باخترمی نگارد: رییس جمهورغنی همچنان دراین نشست با اشاره درباره صلح افغانستان گفت :امیدواری های است که این تلاش ها به آتش بس ومذاکرات مستقیم مسوولان با طالبان منجرشود .
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیزدر مراسم افتتاحیه این نشست تاکید کرد که افغانستان از یک دوره حساس می گذرد و جامعه جهانی باید کمک های مادی و معنوی 18 سال خود به افغانستان را افزایش دهد.
اردوغان  با اشاره به اینکه٬ باوجود دست اورد ها  و موفقیت های چشمگیر در افغانستان ،نمی توان این کشور را از نظر دور داشت، گفت: دور داشتن افغانستان نتایج غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت و در وضعیت فعلی همه مجبور به حمایت گسترده از افغانستان هستیم.
به  گفته وی پروسۀ استانبول چارچوب اساسی برای صلح و گسترش همکاری است و باید هدف ما این باشد که از این طریق به حل مشکلات و چالش های منطقه‌ یی  بپردازیم.
درهمین حال شماری ازآگاهان امورنیزبه این بارو اند که مردم افغانستان باید به صلح پایدار و ختم جنگ دراین کشور امیدوار باشند زیرا گفته های روسای جمهور افغانستان وترکیه درنشست استانبول – قلب آسیا تاکید بیشتربران دارد که مشکلات وضعیت افغانستان  از ناحیه یی هراس افگنی ، مواد مخدر ، جنایت مخالفان مسلح داخلی و خارجی است .
به گفته آنان ٬انتظار می رود که مذاکرات مستقیم گروه طالبان و دولت افغانستان اغاز شود و آتش بس دراین کشور برقرارشود و نیز فشار بالای کشورهای وارد شود که به خاطر تضاد منافع شان درمنطقه اجازه نمی دهند که این همه مسایل  حل شود ومردم این سرزمین برسرنوشت خود مسلط شوند.
نخستین دور نشست  قلب آسیا که هشتمین دوره آن که درآستانه برگزار در استانبول است  در سال ۲۰۱۱ با  ۱۴ کشور از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و حمایت ۱۷ کشور و چندین نهاد و سازمان بین الملی آغاز به کار کرد.
اتصال آسیا ویک پارچگی منطقه ، اعتماد سازي دربخش های  تجارت ، ترانزیت ،  همکاری های امنیتی ومبارزه با هراس افگنی از اهداف شکل گيری اين روند شمرده می شود.
نشست استانبول – قلب  آسیا امروز نیز ادامه دارد بربنیاد اعلامیه یی وزارت خارجه کشور، قراراست درپایان این نشست اعلامیه مبنی برتهدات جدید درراستای چشم انداز این روند ، صادر شود . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا