امنیت

حملات هوایی برمراکز تولید موادمخدر ، طالبان را روانه مغاره ها کرد

کابل باختر/ 13/ قوس
درحالیکه طالبان متهم اندکه ازعواید بدست آمده ازکشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر ماشین جنگی را به کارمی اندازند این طالبان دستور تازه به قاچاقچیان مواد مخدر درهلمند صادر نمودند.
به گزارش آژانس باختر، اخیراً حکومت افغانستان با قوماندانی نیروهای خارجی درکشور طرح حملات هوایی به مراکز تولید مواد مخدر درکشور را به اجرا درآورد و دراولین حملات هوایی که درساحه بهرامچه ولایت هلمند صورت گرفت نو کارخانه تولید موادمخدر منهدم گردید، درکنار انهدام این کارخانه ها شماری از شهروندان کشور های خارجی اضافه از چهل و یک تروریست طالب کشته شدند، درکجکی و موسی قلعه نیز مراکز تولید موادمخدر که مربوط به گروه طالبان بود منهدم گردید.
بعداز این حملات طالبان به قاچاقچیان موادمخدر درولایت هلمند دستور داده اند تا کارخانه های تولید موادمخدر را درمناطقی بسازند که ازدید نیروهای امنیتی افغان به دور باشد.
از هملند به عنوان بزرگترین منبع تولید موادمخدر درافغانستان یاد میشود
به اساس دستور تازه این گروه ، کارخانه های تولید موادمخدر درولسوالی کجکی ، ولایت هلمند درجاهای ساخته شود که ازدید هلیکوپتر ها و جنگنده ها به دور باشد.
از این گفته های طالبان به صورت واضح میتوان نتیجه گرفت که طالبان ازکشت و تولید مواد مخدر حمایت میکنند.
اما سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان ( سیگار ) هشدار میدهد که بدون نابودی موادمخدر پیروزی درجنگ با طالبان درافغانستان ممکن نیست سیگار درتازه ترین گزارش خودگفته است که موادمخدر بزرگترین منبع مالی طالبان میباشد.
جان نیکو ، بازرس ویژه امریکا درامور بازسازی افغانستان میگوید، تازمانی که  منابع مالی طالبان از بین برده نشود ما درجنگ جاری برضد طالبان برنده نخواهیم شد.
این درحالیست که جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو درافغانستان نیز به تازه گی گفته است که مواد مخدر 60 درصد عواید طالبان مسلح را  تشکیل میدهد. به گفته وی اگر میخواهید دربرابر طالبان پیروز شوید باید دربرابر مواد مخدر اقدام کنید.
قوماندان ماموریت قاطع درافغانستان اظهار داشته است که 200 میلیون دالر امریکایی سالانه عواید مواد مخدر به جیب طالبان می ریزد و این گروه ازاین درآمد مصارف جنگی ورهبران آنان به خاطر پول درافغانستان می جنگند.
وزارت امور داخله تاکید میکند که تلاش های برای ازبین بردن و خشکاندن منابع طالبان بیشتر شده است.
نجیب دانش سخنگوی وزارت امورداخله میگوید موادمخدر بزرگترین منبع مالی گروه های طالبان مسلح است و تمرکز اصلی نیروهای ائتلاف و افغان برای نابودی و ازبین بردن کارخانه های تولیدی و کشتزار های این پدیده است.
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی دررابطه به ایجاد کارخانه های موادمخدر مبنی به دستور تازه طالبان درولایت هلمند میگویند نیروهای بیشتر امنیتی درولایت هلمند مستقر اند و این نیروها اعم از قطعات خاص و کوماندوها عملیات های ویژه انجام میدهد و تمرکز بیشتر این نیروها به عملیات های شبانه است .
وزیری به قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان هشدار میدهدکه نیروهای دفاعی مراکز تولیدمواد مخدر  این گروه را فراموش نکرده اند بل به آنها تمرکز خواهند داشت
هم ازطریق هوا و هم از زمین ما برای طالبان اجازه نمیدهیم تا با قاچاق موادمخدر به تمویل خود بپردازندکه افغانستان یکی از بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان است و ارقام تثبیت شده تازه وزارت موادمخدرنشان میدهد که تولید تریاک درسال 2017 به 87 درصد افزایش یافته است و طالبان عامل اصلی کشت خشخاش و قاچاق موادمخدر درکشور پنداشته میشوند .ختم/ فریبا احسان زاده – عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا