اقتصاد

رییس تصدی موادنفتی وگاز مایع : فروش گازمایع بالاتر از نرخ تعیین شده تحمل نخواهد شد

معاون اتاق های تجارت و صنایع : دولت باید بر بازار کنترول داشته باشد

مسوولین ریاست تصدی موادنفتی و گاز مایع میگویند که ده مغازه فروش گاز مایع به علت گران فروشی در شهر کابل مسدودگردیده و تعدادی از فروشندگان متخلف بازداشت و به سارنوالی معرفی شده اند.

فریدالله شیرزی رییس تصدی موادنفتی وگاز مایع به خبرنگار آژانس باختر گفت ، هیئت مختلط آن تصدی شاروالی کابل ، وزارت امور داخله ، امنیت ملی و لوی سارنوالی باکنترول نرخ گاز مایع درشهر کابل ده د کان را که درآن گاز بالاتر از نرخ تعیین شده به فروش میرسید مسدودگردید و فروشنده گان متخلف به سارنوالی معرفی شده اند .

 شیرزی اضافه کرد که نرخ فی کیلو گرام گاز مایع از سوی آن اداره شصت افغانی تعیین گردیده درحالیکه فروشنده گان گاز فی کیلو گرام گاز مایع را از عمده فروشان از چهل و پنج تا چهل و نه افغانی بدست آوردند .

 موصوف یاد آورشد متاسفانه عدهء از فروشنده گان منفعت طلب بیشتر از نرخ تعیین شده گاز را به شهریان کابل عرضه میدارند که این حرکت قابل تحمل نیست رییس تصدی مواد نفتی و گاز مایع هشدار داد هرگاه این روند ادامه یابد دوکانهای بیشتر که گاز مایع را به فروش میرسانند مسدود خواهد شد و متخلفان به سارنوالی معرفی میشوند.

 وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت علت بلند رفتن گاز مایع را ناشی از بندیش راه در سالنگ ها دانست گفته شده که حدود 800 موتر حامل گاز مایع به علت برف کوچ ووضعیت بد جوی در سالنگ ها در مسیر سالنگ و حیرتان متوقف گردیده بود اکنون کار انتقال آنآغاز گردید ه و روزانه مقداری مشخص گاز وارد شهر کابل میگردد که با انتقال تمامی این وسایط مشکل کمبود گاز به صورت کل رفع خواهد شد.

غازی خیل گفت ذخایر کافی گاز در کابل وجود داشته و مشکل بندیش راه آنهم به گونه مقطع یی نمیتواند بهانه برای بلند رفتن قیم مواد سوختی در شهر گردد او نیز به فروشنده گان گاز مایع اخطار داد که بندیش راه را بهانه قرارندهند و مشکل تراشی نکنند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع میگویدکه در چنین شرایط باید مقامات مسوول با محاسبه دقیق عمل نمایند و سکتور خصوصی به رقابت سالم بپردازد و حداقل در چنین شرایط شصت فیصد احتیاج بازار را از لحاظ مواد سوختی تامین کند که متاسفانه وزارت تجارت دراین راستا محاسبه دقیق نداشته و نتوانسته بازار راکنترول کند و سهولت های لازم را برای تجار فراهم سازند و به مشکلات فرا راه تجار چون اخذ اخاذی ها در داخل و خارج کشور نقطه پایانی بگذارد.

او گفت هرگاه ازمصرف گاز در داخل کشور محاسبه دقیق وجود نداشته باشد ، بازار کنترول نگردد و دولت دروقتی مناسب مداخله نکند نمیتوان نرخ مواد سوختی را دریک حالت معین نگهداشت.

 این در حالیست که برخی منابع گفته اند که حلقات وجود دارندکه میخواهند تا واردات و فروش گاز در انحصار چند شرکت محدود قرار گیرد در حالیکه اکنون تا پنجصد شرکت مصروف تورید گاز اند هرگاه برنامه همین باشد فروش گاز انحصاری خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا