اخبارجهان

پیروزی بایدن از سوی کانگرس تایید شد؛ ترامپ به انتقال قدرت تعهد کرد

واشنگتن/ وی او ای/۱۹جدی/باختر

پس از آنكه هر دو مجلس کانگرس امریکا نتایج آرای هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج را شمار و پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر تایید کرد، دونالد ترامپ وعده سپرد که انتقال قدرت به تاریخ ۲۰ جنوری به گونۀ منظم انجام خواهد شد.

به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ،  جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز چهارشنبه پس از آن برای چندین ساعت مختل شد که هزاران نفر از حامیان دونالد ترامپ، بر مقر کانگرس یورش بردند و شماری از آنان وارد عمارت کانگرس شدند.

 ترامپ در دو ماه گذشته همواره ادعای بی بنیاد داشت که برندۀ انتخابات است و از حامیان خود می‌خواست که مبارزه کنند.

در بیانیه‌یی که در تویتر دان اسکاوینو، مدیر رسانه‌های اجتماعی دونالد ترامپ نشر شده است، از قول  ترامپ آمده است: “باوجودیکه كاملاً با نتیجه انتخابات مخالفم و واقعیت‌ها آن را آشكار می‌كنند، با آنهم به تاریخ ۲۰ جنوری انتقال قدرت منظم خواهد بود.”

در ادامۀ این بیانیه ترامپ گفته است: ” همیشه گفته‌ام که ما مبارزه خود را ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که فقط آرای قانونی شمارش شده است. در حالی که این نشان‌دهنده پایان بزرگترین دوره اول در تاریخ ریاست جمهوری است، اما این تنها آغاز مبارزه ما برای عالی ساختن دوباره امریکا است. “

تویتر و فیسبوک روز چهارشنبه حساب دونالد ترامپ را تعلیق کردند و گفتند که پست‌ها و تویت‌های  ترامپ در مورد اعتراضات طرفدارانش، پالیسی این شبکه‌های اجتماعی را نقض می‌کند.

پس از آنکه طرفداران دونالد ترامپ وارد عمارت کانگرس شدند، جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا مختل و عمارت کانگرس مسدود شد. نیروهای امنیتی پس از چند ساعت معترضان را از عمارت کانگرس بیرون کردند و جلسۀ هر دو مجلس کانگرس برای تایید نتایج انتخابات حوالی ساعت ۹:۰۰ شب از سر گرفته شد.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا در آغاز دوبارۀ جلسۀ کانگرس یورش طرفداران ترامپ را “حملۀ شرم‌آور” بر دموکراسی توصیف کرد و گفت: “با این حال، این حمله نمی تواند ما را از مسوولیت تایید انتخاب جو بایدن باز دارد.”

مچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا گفت که “شورش ناکام” وظیفۀ قانونگذاران را برجسته می‌سازد تا تایید آرا را تکمیل کنند.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا که ریاست جلسۀ کانگرس را به عهده داشت پس از آغاز دوبارۀ این جلسه با اشاره به یورش حامیان ترامپ بر کانگرس گفت: “شما برنده نشدید. خشونت هرگز برنده نیست.”

چندین سناتور جمهوریخواه که در نظر داشتند در مورد نتایج انتخابات اعتراض کنند، پس از رویداد عصر چهارشنبه از این تصمیم دست کشیدند.

مقام‌های پولیس گفته اند که در حملۀ معترضان بر کانگرس امریکا چهار نفر به شمول یک زن کشته شده اند. مقام‌ها از بازداشت ۵۲ نفر در پیوند با این رویداد خبر داده اند.

در زمانیکه معترضان به عمارت کانگرس داخل شده بودند، جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا در واکنش به این رویداد گفت دموکراسی امریکا “مورد تهاجم غیرمترقبه” قرار گرفته است. او از دونالد ترمپ خواست تا در تلویزیون ملی برود و مسوولیت خود را به صفت سر قوماندان اعلای قوای مسلح ادا کند و معترضان را فرا بخواند.

اندکی بعد، دونالد ترامپ در یک پیام ویدیویی، بدون آنکه هجوم معترضان به مقر کانگرس را تقبیح کند، یکبار دیگر انتخابات را تقلب آمیز خواند و خطاب به طرفدارانش گفت: “باید صلح داشته باشیم. پس خانه بروید. دوست تان داریم؛ شما بسیار خاص استید.”

در یک روند تشریفاتی، کانگرس امریکا همواره در جلسۀ عمومی که ریاست آن را معاون رییس جمهور برحال به عهده دارد، نتایج آرای هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج را شمار می کند و اعلان می‌کند. این آخرین مرحله در روند چند ماهه انتخاب رییس جمهور امریکاست.

الکتورل کالج به تاریخ ۱۴ دسمبر ۲۰۲۰ جلسۀ رای‌گیری را برگزار کرد و جو بایدن را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر اعلان کرد.

شمار آرای انتخاباتی در الکتورل کالج مجموع آرای انتخابی واشنگتن دی سی و ایالت‌های پنجاه گانۀ امریکاست که با مجموع تعداد نمایندگان و سناتوران در کانگرس امریکا برابر است. بر این اساس مجموع آرای انتخاباتی که در رای‌گیری الکتورل کالج به کار برده می‌شود ۵۳۸ رای است؛ یعنی ۴۳۸ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰۰ عضو مجلس سنا.

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نامزدان باید کم از کم ۲۷۰ رای انتخاباتی را کسب کند. بر اساس شمارش آرا، جو بایدن در انتخابات سوم نومبر ۳۰۶ و دونالد ترامپ ۲۳۲ رای انتخاباتی را کسب کرده است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا