سیاست

ترامپ به پاکستان هشدارداد وازحمایت دولت و نیروهای امنیتی افغان سخن گفت

کابل باختر/ 31/ اسد
دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا صبح امروز برنامه راهبردی کشورش را درقبال جنگ افغانستان همچنان سیاست و منافع آن کشور درجنوب آسیا امروز اعلام کرد.
اوکه درجمع از مقامات ارشد امریکایی و جنرالان ارتش آن کشور سخن میگفت اظهار داشت که برنامه های فعلی او با برنامه های زمان مبارزات انتخاباتی اش فرق میکند او درآن زمان برای خروج از افغانستان فکر میکرد مگر زمانیکه رییس جمهور شدم .
وضعیت را متفاوت یافتم زیرا زمانیکه درعقب میز کارخود درقصر سفید قرارگرفتم واقعیت بین و مسوولیت پذیر شدم . من به این نکته رسیدم که افغانستان با دشمنی روبروست که امریکا باآن است و پنجه نرم میکند مگر دشمنان افغانستان باید بدانند که هیچگاه از نظر امریکا دور نخواهند بود و آنها همیشه هدف اصلی ما میباشند ترامپ به صراحت گفت که در برابر حضور و پایگاه تروریستان درپاکستان خاموش نخواهد بود.
این کشور به نوبه خود برای عناصر ، جریان و سازمان های تروریستی ، آشوبگرو خشونت کار پناه داده است و این یک تهدید بزرگ است .
ترامپ دراین سخنرانی به روابط پرتنش میان هند وپاکستان دو کشور که قدرت اتومی اند نیز اشاره کرد و گفت " این برای امریکا تحمل پذیر نیست ".
ترامپ گفت که درپاکستان لانه های تروریستی دارند و از آنجا علیه امریکا و کشور های دیگر برنامه های تروریستی طراحی میشود و امریکا یک نام نویس 20 گروه تروریستی را باخود دارد که درافغانستان و پاکستان فعالیت میکند.
او پاکستان را یک تهدید خیلی ها بزرگ برای امریکا دانست.
رییس جمهوری امریکا واضح ساخت که امریکا اهداف مشخص درافغانستان و پاکستان دارد امریکا نمیگذارد که این دوکشور به لانه های تروریستی مبدل شوند و اما با همکاری خود با هند ادامه میدهد و از تلاش هند برای ثبات و همکاری با افغانستان اظهار سپاس کرد.
ترامپ گفت که روی این استراتیژی در مورد افغانستان ماه ها کار شد ما این استراتیژی را از افغانستان به سمت کشور های دیگر و منطقه توسعه دادیم حالا این استراتیژی در برگیرنده جنوب آسیا است .
او تاکید کرد که نباید روی تعداد نیروها و یا جدول خروج زمانی تمرکز داشت .
ترامپ گفت که ما به حمایت خود از دولت و مردم افغانستان ادامه میدهیم مگر امریکا به دولت سازی درافغانستان کاری ندارد و این به خودی مردم آن کشور برمیگردد . ضمناً تعهد امریکا در برابر افغانستان دایمی و چک سفید نخواهد بود.
ترامپ با این همه تاکید نمودکه حمایت از افغانستان پایدار خواهد بود.
او درباره افزایش نیروهای امریکایی درافغانستان سخن نگفت مگر یاد آور شدند تنها استفاده از نیروی نظامی نمیتواند صلح پایدار را به افغانستان بیاورد و یا تهدید دهشت افگنان را کاهش دهد.
او گفت که ایالات متحده باید به دنبال یک نتیجه قابل افتخار و پایدار از قربانی سربازان امریکایی درافغانستان باشد و ما صلاحیت های نظامیان خود درافغانستان را افزایش داده ایم که به آنان دست باز میدهد تا به جنگ دهشت افگنان بروند .
آگاهان سیاسی افغان سخنان ترامپ را به سه بخش تقسیم کرده اند.
دادن صلاحیت های بیشتر به نظامیان امریکایی درافغانستان درحالیکه اوباما آن را محدود ساخته بود.
-دراستراتیژی امریکا خروج تسریع امریکا غیرقابل قبول دانسته شد.
-امریکا تهدید های موجود درافغانستان وپاکستان را تهدید علیه منافع خود میداند ،اینها میرساند که امریکا درپی منافع درازمدت درافغانستان است .
نکته مهم این است که امریکا به برخی واقعیت دست یافته که مقامات افغان با رهاآن را گفتندمگر کمتر شنیده شد.
اکنون هویت و اعتراض پاکستان معلوم گردیده و مشکلات افغانستان هم مشخص شده است.
اگر امریکا دراین تعهدات خود محکم بماند . مشکل افغانستان و از طریق مشکل منطقه حل میگردد. ختم / عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا