سیاست

سخنرانی رادیویی حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان

 

بسم الله الرحمن الرحیم!

هموطنان عزیز خواهران ، برادران گرامی!

           اسلام علیکم و رحمت الله و برکاتۀ!

کابل 30- حمل باختر

امروز درباره موضوع باشما عزیران صحت میکنم که با صحت همه هموطنان عزیر، هم از اطفال و کلان سالان ارتباط میگیرد و آنهم خریداری دوا بدون نسخه و استعمال آن بدون  مشوره وهدایت داکتر است.

هموطنان عزیر: شماری از هموطنان ما به خاطر مصرف کم ویا هم سهل انگاری بدون مراجعه به داکتر، شفاخانه و یا کلینیک برای علاج خود یا هم مریضان خانواده خود به درملتون ها ودواخانه ها  مراجعه کرده وبدون نسخه داکتر دوا میگیرند و آنرا خود  یا مریضان خانواده شان استعمال میکنند.

خواهران و برادران عزیز، استعمال دوا بدون مشوره داکتر خطرات زیادی را متوجه صحت ما واطفال ماکرده میتواند. عواقب اینگونه تداوی های خودسر و مصرف دوا بدون هدایت داکتر نهایت وخیم وخطرناک شده میتواند. عوارض زیان باری را برای انسان خصوصآ برای کود کان و زنان اميدوار میتواند داشته باشد وحتی در بعضی موارد خطر آن حیات مریضان را تهدید کرده میتواند. اکثر دواها عوارض جانبی دارند.  استعمال خود سر آن اگر ظاهرآ مرض مارا شفاء  میدهد، ضررهای را به اعضای ديگر بدن ما متوجه ميکند ،تنها داکتران میتوانند دراین  زمینه مارا رهنمایی درست کنند.

دوایی را به علاج مرض ما تجویز نمایند که مارا از عوارض دیگر ايمن نگهدارد. هردوا از سوی داکتر برای مریض به اندازه و در وقتش تجویز میگردد. اگرما در وقت معالجه  با مراجعه به داکتر به کلینیک دوا میگیريم، وقت و اندازه استعمال آن را نیز به ما نشان میدهد و در صورت استعمال خود سر اندازه آن زیاد و یا کم میشود. زیادي و کمی استعمال دواهم یک عمل خطرناک بوده میتواند.

هموطنان گرامی!

وزارت صحت عامه افغانستان به تمام درملتونها ابلاغیه نشر کرده که هیچ دواخانه نمیتواند بدون نسخه داکتر به کسی دوا بدهد وهمچنان هردواخانه را مکلف کرده  است که        ضرورت یک دوا شناس مسلکی و تعلیم  یافته داشته باشد. اما باوصف آن هم در شماري از دواخانه ها بدون نسخه داکتر به مراجعین دوا داده میشود و حتی بعضی دواها روی سرک نیز بفروش میرسند. من ازتمام همو طنان  عزیرمیخواهم که حین  مریضی به داکتر ، شفاخانه و کلینیک مراجعه کنند و با مشوره وهدایت داکتربه  علاج خود یا مریض خود بپردازند و از خرید  و استعمال دوای خودسر بپرهیزند و حیات خود  و افراد خانواده خصوصآ اطفال شانرا به خطر مواجه نسازند، اگر دواهای خیلی عادی و بی خطر بدون نسخه داکترخرید وفروش شود، باکی ندارد. خریدو فروش اینگونه دوا ها درهرجا  بدون نسخه مجاز است. ولی در استعمال چنین دواهاهم باید احتیاط لازم و ضروری را کرد وهرگونه دوا را از دسترس اطفال دور نگهداشت.

چه دوای با نسخه داکتر باشد و چه هم دوایی که آسان از بازار خریده میشود وبدون خطراست.

هر دوا به طفل ما ضرر داشته  میتو اند و خصوصآ اطفال را باید دوا به  اندازه اش بدهیم و آنهم حتآ به مشوره داکتر و هیچ وقت  به طفل  ما و کودک های ما  بدون مشوره داکتر دوا خود سرداده نشود.

امیدوارم دواخانه ها بدون نسخه داکتر به  مراجعین شان دوا نفروشند از فروش دوا های تاریخ سپری شده بپرهیزند وهم چنین همه ماباید  ازخریداری دواهای روی سرک وسودای عادی نیز باشد  بپرهیزیم وخصوصآ بازهم یادآوری میکنم که به اطفال ما وکودک های ما، خورد سالان ما و نوزادان ما هیچ وقت خود سردوا ندهیم . شاد وآباد باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا