جامعه

کمک مالی امریکا می تواند درحیات اجتماعی زنان کشور تغییر مثبت رونما کند

کابل باختر 17 عقرب
معین  وزارت امور زنان  می گوید: کمک مالی  ایالات متحده  امریکا  برای زنان افغانستان  میتواند نقش موثری  در بهبود حیات  اجتماعی  آنان ایفا کند.
سعیده مژگان مصطفوی معین  وزارت امور زنان خاطر نشان کرد که این کمک  ازطریق  موسسات بزرگ بین المللی دریک برنامه  شفاف داوطلبی  درعرصه های که بتواند سطح زندگی زنان را بهبود بخشد به مصرف  خواهد رسید.
وی که با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد افزود که ایالات متحده امریکا  قراراست مبلغ پنجصد ملیون دالر امریکایی  را برای  بهبود بخشدن وضعیت زنان  در افغانستان با این وزارت کمک کند.
وی خاطر نشان کرد که در مصرف این هزینه بزرگ از جانب وزارت مالیه ، وزارت امور زنان  و وزارت اقتصاد نظارت می شود تا این کمک در بخش های  مورد نظر  به صورت شفاف  به مصرف  برسد .
مژگان مصطفوی گفت:  از مزایای  این کمک زنان  در سرتاسر افغانستان درحیات اجتماعی  شان  مستفید خواهند شد.
وی گفت که ایالات متحده  امریکا  اعلان کرده که این کمک درهماهنگی با دولت افغانستان ، نهاد های  مدنی وبخش های خصوصی فعال در امور زنان طرح شده است .
وی افزود: کمک کننده های زنان  درامریکا به این  باور اند  که اگر این  کمک مالی  آن کشور  در افغانستان به شکل دقیق اجرا شود تا پنج سال دیگر هفتاد وپنج هزار زن افغانستان قادر خواهند شد که رهبری  بخش های  مختلف  کشور شان  را بدست بگیرند.
از سوی هم  برخی  از فعالان وکارشناسان حقوق زن کمک  پنجصد ملیون  دالری  امریکا  برای زنان  افغانستان را گام موثر  ومفید در بلند بردن سطح زندگی  زنان  کشور می خوانند و امیدوار اند که  مدیریت مصرف این هزینه بزرگ به طور بهتر  صورت گیرد.
داکتر  عالمه یکتن از فعالان حقوق  زن درصحبت با خبرنگار  آژانس باختر  گفت: این کمک اقتصادی  امریکا  می تواند  زنان  را در بخش های  رهبری ، حکومتداری  ، پالیسی سازی  و رهبری  تجارت و تساوی  جنسی  توانمند سازد.
وی بیان داشت:  پروژه های  توانمند سازی زنان افغان که از کمک ایالات متحده امریکا راه اندازی خواهد شد ، تا پنج سال ادامه  می یابد.
وی گفت  که در سیزده سال  گذشته  کشور های بیشتر  پول هنگفت  را در افغانستان به مصرف  رساندند  اما متاسفانه از این کمک ها به گونه یی که باید استفاده  میشد ، نشده.
وی ناهماهنگی کمک  کننده گان با دولت را از عوامل اصلی  این نارسایی دانست.
داکتر  عالمه به پیشرفت متوازن درکشور  اشاره کرد و گفت  که باید کمک ها برای  بهبود  وضعیت زند گی  زنان  وقفه یی نباشد و این کمک ها همچنان ادامه  داشته باشد.
حمیده نظامی یک فعال دیگر حقوق  زن ابراز امیدواری کرد، این کمک  ایالات متحده  امریکا طوری به مصرف  برسد که در سطح زند گی  زنان گوشه های کشور تغییر  مثبت رونما شود، زنان از سواد بهره مند  شوند ، زمینه کار  برایشان مساعد شود، حقوق  حقه آنان  اعاده  شود، وضعیت اقتصادی  زنان بهبود یابد و درهر پروژه یی که این کمک مالی  به مصرف  میرسد باید  بطور  شفاف  و دوامدار  از جانب  نهادهای  دولتی  نظارت صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا