فرهنگ

جشن ملی دهقان برگزارشد

کابل باختر/ 2/ حمل

مراسم جشن ملی دهقان و نمایشگاه زراعتی به مناسبت آغاز سال جدید 1391 خورشیدی امروز درساحه بادام باغ کابل برگزار گردید.

دراین مراسم که ازسوی وزارت زراعت و آبیاری برگزارشده بود ، مقامات دولتی ، عده یی کثیری از شهروندان ، دهقانان و مالداران و مهمانان خارجی شرکت ورزیده بودند.

 به گزارش خبرنگارآژانس باختر، محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و آبیاری درآغاز مراسم پیرامون ارزش و اهمیت زراعت ومالداری درکشور صحبت نموده بیان داشت که این جشن امتزاج و آمیزشی ازاجرای رسوم دیرینه زراعتی و فرهنگی ، آگاهی های زراعتی ، تبلیغاتی ، تجارتی ، سرگرمی های فلکوریک و مردمی و نمایش های گونه گون میباشد.

 رحیمی تاکیدکرد که راز خودکفایی مردم افغانستان در زراعت نهفته است و تکیه مقاومت های ملی افغانستان زراعت بوده است .

 وزیر زراعت و آبیاری برنامه های آینده آن وزارت را تشریح نموده گفت که امسال آغاز تطبیق برنامه های جدید ملی زراعتی درافغانستان میباشدکه روی ساحات مهم متمرکز خواهدبود.

وزیرزراعت دراین مراسم ، برنامه های مصونیت غذایی آبیاری ، احیاء اقتصاد زراعتی ، تنظیم منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه های تطبیق توسعه باغداری به ارزش بیست ملیون دالر را دریک سال خاطرنشان کرد.

 همچنان وی افزود که برای حفظ و احیای جنگلات درکشور حدود ده ملیون دالر به مصرف خواهد رسید و یک رقم بلندی درجهت رشد سکتور زراعتی در بودجه دولت در سالروان اختصاص یافته است.

بعدا"ً احمد الله علیزی والی کابل صحبت نموده ، نیازمندی های زراعتی ولایت کابل را بیان داشته ازدولت خواست تا برنامه های انکشاف متوازن در سطح ولایت کابل را عملی نماید.

 همچنان دراین مراسم داکتر عمرزاخیلوال وزیر مالیه تفاهمنامه یی را با وزیر زراعت و آبیاری به امضاء رساندکه به موجب آن عرضه زراعت مطابق برنامه وزارت زراعت آبیاری در سالروان تمویل میگردد.

وزیر مالیه ابراز امیدنمود که کشور ما شاهد پیشرفت های مهم درعرصه زراعت و مالداری باشد.

زاخیلوال بیان کرد زراعت ازاولویت های مهم کشور ماست زیرا مسایل پیشرفت ، امنیت و اقتصاد به آن متکی میباشد و زمینه کاریابی نیز به آن وابسته است.

درپایان مراسم این جشن، برای دهقانان پیش قدم از سوی وزارت زراعت و آبیاری گندم اصلاح شده بذری وکودکیمیاوی نیز توزیع گردید.

 همچنان نمایشات جالب محلی و دهقانی راه اندازی گردید.

دهقانان ، شرکت های تجارتی در سه صد غرفه محصولات زراعتی ، ماشین آلات تولیدی و زراعتی را به نمایش گذاشته اند.

گفتنیست این نمایشگاه زراعتی برای سه روز بروی علاقمندان در بادام باغ باز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا