فرهنگ

گرامی داشت ازقیام خونین مردم هرات در امریکا

 

کالیفرونیا 25 حوت باختر

افغان های مقیم ایالت کالیفرنیای امریکا سی و چهارمین سالگرد قیام خونین مردم هرات را  در همایشی در شهر فریمانت این ایالت گرامی داشتند.

این همایشی از سوی انجمن سالمندان افغان مقیم کالیفرنیا  برگزار شد و در آن شماری ازشخصیت های فرهنگی و سیاسی افغان و برخی از استادان پوهنحي های ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه های هرات و بلخ که به امریکا رفته اند نیز شرکت نمودند.

به گزارش آژانس باخترسید عبدالله کاظم قیام خونین مردم هرات را یک قیام خودجوش و مردمی دانست و تاکید ورزید که این  قیام زمینه ساز حرکت های مردمی در برابر رژیم وقت گردید.

او گفت:” ۳۴ سال پیش ؛این قیام با حرکت های مردمی و با دست خالی برپا شد، قیامی که درآن هزاران نفر جان شان را در راه آزادی وطن از دست دادند.

دکتر کاظم که نویسنده دو اثر درباره قیام ۲۴ حوت خونین هرات است،  تاکید ورزید که این قیام رهبری شده نبود و مردم زمینه ساز راه اندازی آن بوده اند.

او کتابی با نام هرات؛ از قیام ۲۴ حوت تا امروز نوشته و تلاش کرده تا این واقعه تاریخی با جزئیات به توضیح دهد و رساله دیگری نیز درباره این قیام نوشته و در آن قیام ۲۴ حوت هرات را  با روایت اسناد و مدارک تشریح نموده است.

در  این همایش شماری از شخصیت های فرهنگی و اجتماعی افغان مقیم امریکا نیز شرکت داشتند و تاکید ورزیدند که باید ارزشهای قیام ۲۴ حوت حفظ شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا