جامعه

وزیر امور مهاجرین: کشور های میزبان اخراج اجباری مهاجران را توقف دهند

کابل باختر 14 میزان
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان روز گذشته  در 67 مین اجلاس سالانه کمیته اجرایوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد از جهان خواست که به بیجا شدگان و عودت کنندگان افغان کمک نمایند .
به اساس معلومات ریاست نشرات وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان به آژانس باختر، در این اجلاس مقامات حدود 150 کشور عضو کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و نمایندگان بیش از 30 اداره بین المللی همکار اشتراک ورزیده که وزیر امور مهاجرین به نمایندگی از افغانستان در آن حضور دارد.
وزیر امور مهاجرین در سخنرانی اش از تعهد دولت افغانستان در امر رسیدگی همه جانبه به نیاز ها و خواست های مهاجرین به همکاری بین الملل یاد آور شده گفت که در مورد عودت داوطلبانه، تدریجی، باعزت و مصون مهاجرین افغان برنامه عمل پالیسی جامع عودت کنندگان را تهیه نموده و برای تطبیق آن به کمک همکاران بین المللی نیازمند است.
نامبرده با اشاره به عودت داوطلبانه 400 هزار مهاجر افغان در سال جاری به کشور گفت که امید وار است کشورهای میزبان اخراج اجباری مهاجرین افغان را توقف داده و زمینه ثبت مهاجرین بدون مدرک را مساعد سازند.
وی در مورد بیجاشدگان داخلی گفت که در اثر جنگ و نا امنی بیش از یک میلیون افغان در داخل کشور بیجا شده اند که 250 هزار بیجا شده مناطق قبایلی نیز شامل آن است و دولت افغانستان برای رسیدگی به وضعیت بیجا شدگان نیز نیاز به همکاری و کمک جهانی دارد.
عالمی بلخی افزوده است: اگر برای اداره بحران مهاجرت راه های دراز مدت جستجو نشود پدیده مهاجرت باعث خطرات و بحرانهای جدی جهانی خواهد شد .
وی از کشور های میزبان خواست که در امر بررسی درخواست های پناهجویان افغان افغانستان را منحیث کشور مبدا ناامن در نظر گیرد و در قبولی تمامی پناهجویانی که تاکنون تقاضای پناهندگی داده اند براساس درخواست های انفرادی آنها بدون تبعیض همکاری نمایند .
وی همچنان خواهان تسریع بخشیدن مراحل بررسی درخواست های پناهجویان ، مبارزه جدی با قاچاق انسان در کشورهای مبدا گردید .
در حاشیه نشست اکسکام وزیر امور مهاجرین با مقامات کشورهای استرالیا، آمریکا ، قطر و برخی از نهادی های بین المللی در نشست های جداگانه در ارتباط به مشکلات مهاجرین بحث و گفتو نمود.
قابل یاد اوری است که نشست کمیته اجرائیه ای کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مورد مشکلات مهاجرین هر سال در مقر این نهاد در شهر جینوای کشور سویس دایر می گردد و مقامات کشور های عضو و همکاران بین المللی در آن اشتراک می نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا