فرهنگ

آرامگاه خواجه گیان ولسوالی میربچه کوت پس از ترمیم، افتتاح شد

کابل باختر2 عقرب
دکتورسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ امروز آرامگاه زیارت خواجه گیان ولسوالی میربچه کوت ولایت کابل را، پس از ترمیم افتتاح کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: در محفلی که به  این مناسبت به اشتراک مسوولین، ملکی و نظامی ، موسفیدان و متنفذین آن ولسوالی برگزار شده بود، نخست عبدالرحیم راشدی ولسوال میربچه کوت دررابطه به کاربازسازی که در ده سال گذشته درآن ولسوالی صورت گرفته بود، معلومات داد.
وی ضمن قدردانی ازتوجه وزارت اطلاعات وفرهنگ بخاطر ترمیم عمارت آرامگاه  تاریخی خواجه گیان و سایر بناهای تاریخی از نیازمندی اهالی به عمارت کتابخانه یاد آوری کرد.
دراین مراسم دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات وفرهنگ دررابطه به توجه آن وزارت به ترمیم آثار تاریخی، در بارۀ طریقت خواجه گان معلومات داده، خواجه امان الله را که درین آرامگاه مدفون است از جمله بزرگان آن طریقت درین منطقه خوانده، از سایر مشایخ این طریقت یاد آوری کرد.
دوکتوررهین گفت که در حدود  1200 بنای تاریخی در کشور وجود دارد که نزدیک به یکهزار بنای آن مربوط به تمدن اسلامی ما است و بیشترین آنها درحالت تخریب شدن میباشد که وزارت اطلاعات وفرهنگ درحد توان به جلوگیری از خرابی آن بنا ها پرداخته و همچنان دراین زمینه طالب کمک جهان و کشور های اسلامی شده است .
وزیراطلاعات وفرهنگ علاوه کرد که یکی از بنا های که مانع تخریب آن گردیدیم آرامگاه زیارت خواجه گیان یا ولی سرشناس، خواجه امان الله است که این منطقه نیز بنام خواجه گیان یا خواجه گان که درراس آن خواجه گان همین شخصیت روحانی بود، شهرت دارد.
دکتوررهین گفت: کلمه تعبیر سرای خواجه هم منسوب به خواجه امان الله ولی است و خواجه و خواجه گان به مشایخ طریقت نقشبندی اطلاق شده است.
دراین محفل عبدالفهیم راشد وکیل شورای ولایتی نیز در رابطه پیشرفت ها در ولسوالی میربچه کوت معلومات داده گفت : این ولسوالی از ده سال به این طرف درعرصه های معارف ، صحت و تامین امنیت دست آورد های قابل ملاحظهء داشته که همه نتیجه تلاش مسوولین و مردم این ولسوالی میباشد .
وی نیز از تلاش های وزارت اطلاعات فرهنگ در راستای ترمیم و حفاظت بناهای تاریخی به قدردانی یاد کرده ، تقاضا کرد که در مورد تپۀ تاریخی اسکندر نیز توجه صورت بگیرد.
در اخیر محفل دکتوررهین و ولسوال میربچه کوت عمارت ترمیم شدۀ زیارت خواجه امان الله ولی را که مشهور به زیارت خواجه گیان است، افتتاح کردند.
دیپلوم مهندس عبدالاحد عباسی رییس حفظ آبدات تاریخی وزارت اطلاعات وفرهنگ به خبرنگارآژانس باخترگفت : این آرامگاه در مدت کمترازیک سال به مصرف حدود هفت میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ ترمیم گردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا