سیاست

آخرین جلسه کمیته ملی مبارزه با حوادث، برگزار شد

کابل باختر 2میزان
آخرین جلسه کمیته ملی مبارزه با حوادث، بعد از ظهر امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر می دهد:
در این جلسه، نخست، معاون رییس جمهور، از تلاش و زحمات ادارات عضو کمیته، سازمان ملل متحد، مؤسسات بین المللی همکاری، مسؤلان و کارمندان اداره حوادث، واحدهای دومی اداره حوادث در ولایات، در امر پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان حوادث طبیعی در طول سالیان گذشته، ابزار قدردانی نموده گفت؛ باتوجه به اینکه کار کمیته حوادث از صفر شروع شد، اما خوشبختانه تلاش و زحمات ادارات دولتی عضو کمیته، مؤسسات بین المللی همکار و اداره حوادث، با نتایج قناعت بخش و پیشرفت های چشم گیری به همراه بوده و مردم افغانستان از کارکرد این کمیته رضایت دارند. معاون رییس جمهور با اشاره به قابلیت و ظرفیت های موجود برای مقابله با حوادث و پاسخگویی به مشکلات مردم در کمیته حوادث، تصریح نمود که رسیدگی به مشکلات مردم و آسیب دیدگان وظیفه ما بوده و اگر چنانچه به دلیل کمبود امکانات، عدم آگاهی و مشکلات دیگر، این کمیته نتوانسته در موارد به آسیب دیدگان پاسخ به موقع ارائه نماید، به نمایندگی از اعضای کمیته پوزش می خواهد.
متقابلا اعضای جلسه، از مدیریت، حوصله مندی، درایت، دقت و دلسوزی شخص معاون رییس جمهور در رهبری کمیته ملی مبارزه حوادث و توجه جدی وی در امر رسیدگی به مشکلات و نیازهای آسیب دیدگان حوادث طبیعی در طول سالهای که وی رهبری این کمیته را عهده داشته است و همچنین حضور شخص معاون رییس در مناطق مختلف کشور برای همدردی با آسیب دیدگان را مورد تمجید قرار داده و آن را یک  سنت حسنه در  راستای حکومت داری و هماهنگی با مردم عنوان کردند.
در این جلسه، رییس اداره ملی مبارزه با حوادث، گزارشی را در مورد کار کرد کمیته، اسناد محسوبی ادارات عضو و رسیدگی به متضرران حوادث طبیعی سال جاری در کشور، به جلسه ارائه نمود. وی در مورد بیجاشدگان ناشی از جنگ در ولایت قندوز، گزارش داد که براساس بررسی های انجام شده، برای شصت درصدِ 3142 فامیل بیجا شده که مستحق تشخیص داده شده اند، کمک های غذایی و غیر غذایی صورت گرفته و روند توزیع کمک به دیگر بیجاشدگان و بررسی های بیشتر در این نیز همچنان ادامه دارد.  دراین جسله راجع به کمک های ارائه شده به آسیب دیدگان حادثه لغزش کوه در منطقه ارگوی ولایت بدخشان نیز گزارش داده شد؛ براساس این گزارش، مجموع کمک های نقدی دولت افغانستان، کشورهای دوست، مؤسسات بین المللی، شرکت ها، کارمندان دولت، تاجران ملی و افراد از داخل و خارج کشور، بالغ بر یکصدو شصت و نه میلیون افغانی می گردد که به حسابات مربوطه انتقال داده شده است.
اداره سره میاشت نیز گزارش داد که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بیجاشدگان لغزش کوه در منطقه ارگوی ولایت بدخشان، حدود صد باب خانه را قبل از فرارسیدن زمستان و سردی هوا اعمار خواهد کرد که بدان طریق مشکلات بخشی از بیجاشدگان منطقه ارگو از بابت نبود سرپناه حل می گردد. همچنین رهبری کمیته پیشنهاد وزارت احیأ و انکشاف دهات مبنی برتامین هزینه مالی اعمار 150 باب واحد مسکونی برای آسیب دیدگان رانش کوه در منطقه ارگوی بدخشان را منظور نموده و تاکید ورزید که ادارات مسؤل برای ایجاد سرپناه برای متضرر شدگان منطقه ارگو، قبل از فرارسیدن زمستان و با جدیت بیشتر اقدام نمایند. دراین جلسه به وزارت مالیه، اداره امور و دارالانشای شورای وزیران و دارالانشای کمیته ملی مبارزه با حوادث، وظیفه سپرده شده تا در مورد اسناد محسوبی سالهای گذشتۀ ادارات که تاکنون اسناد محسوبی خویش را به ارگان های ذیربط تحویل نداده اند، به صورت جدی اقدام نمایند.
معاون رییس جمهور به وزیر احیأ و انکشاف دهات که معاونت کمیته ملی مبارزه با حوادث را به عهده دارد، وظیفه سپرد که تا زمان مشخص شدن مسؤل این کمیته از طرف حکومت آینده، بر اوضاع اشراف داشته و اگر چنانچه مورد احتمالیِ پیش بیاید، در هماهنگی با دیگر اعضای کمیته به موقع اقدا نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا