سیاست

اوجگیری اختلافات درونی طالبان

کابل باختر 12 سرطان
با آنکه  از گماشتن  شدن ملا هیبت الله به عنوان رهبر طالبان  حدود دو ماه میگذرد او نتوانسته است که خود را به عنوان رهبر تثبیت کند .
به گزارش آژانس باختر آگاهان سیاسی که انکشافات درونی طالبان را تعقیب میکند میگویند : با کشته شدن ملااختر محمد منصور خلا قدرت دررهبری طالبان همچنان مشهود است ، ملاهبت الله که جاگزین ملا اختر محمد منصور  شده است نتوانسته  جایگاه  خود را تثبیت نماید نقش او در رهبری طالبان سمبولیک ونمادین است درحالیکه امور  مربوط به طالبان را سراج الدین حقانی  که زدوبند های زیادی با استخبارات پاکستان دارد انجام  میشود .
شفته بودن سراج ا لدین حقانی غرض رسیدن به رهبری طالبان  باعث جدی شدن کشمکش میان رهبری طالبان شده است درحال حاضر چهره های در درون طالبان به شمول سراج الدین حقانی غرض رسیدن به موقف در اختیار  گرفتن امورمالی گروه طالبان درپی توطیه علیه یکدیگر اند حتا برای حذف فزیکی یکدیگر کار میکنند .
این آگاهان  میگویند که سراج الدین حقانی به کمک ملا عبدالقوم ذاکر تلاش دارد تا رهبر طالبان شود  در بدل این همکار ملاعبدالقیوم ذاکر رئیس شاخه نظامی این گروه خواهد شد .
این آگاهان میگویند که برنامه های حقانی درهماهنگی با استخبارات پاکستان  درحالی عملی شدن است .
سراج الدین حقانی اکثر برنامه  های طالبان را طراحی  میکند وعملی شدن را نظارت  میکند درحالیکه  ملاهبت الله به عنوان  سمبول  وتنها درمحافل وبعضی گردهمایی شرکت میکند  او حرف میزند درحالیکه  نمیدانددر درون طالبان چه میگذرد ؟
آگاهان سیاسی به این باور اند که  برای  ملاهبت الله در آغازین روز های کاری اش فهمانده شد که  او باید تنها بر برگزاری جلسات ویانشست های طالبان نظارت خواهد داشت وبه سایر امور طالبان کاری نخواهد داشت .
بیم که ملاهبت الله از سرنوشت ملا محمد عمر وملااختر محمد منصور دارد از  این هدایت پیروی میکند وخودمختاری سراج الدین حقانی را پذیرفته است .
سراج الدین حقانی  اکنون یکتن از افسران رسمی استخبارات پاکستان است واز سوی  این سازمان  صلاحیت های بی حد وحصری دارد .
جادادن  ملا محمد یعقوب پسر ملا محمد عمر درکنار سراج الدین حقانی تنها  برای تقویت موقف سراج الدین حقانی صورت گرفته است .
ملامحمد یعقوب هیچ تجربه دررهبری ،جنگ وسیاست ندارد تنها هویت وموقف او به عنوان پسر ملامحمدعمر او را برای استخبارات پاکستان با ارزش ساخته است .
بی خاصیت بودن  ملاهبت الله ویکه تازی های سراج الدین  حقانی واکنش های در جناح های دیگر طالبان به بار آورده است .
جناح  ملا محمدرسول عملکرد مخالفت وموضع گیری خود را دربرابر ملا هبت الله که  در حقیقت مخالفت با سراج الدین حقانی است اعلام داشته اند  وگروه های دیگر طالبان که از سوی ملا غوث ومعتصم آغا رهبری میشوند درحال سکوت اند ومنتظر  انکشافات میباشند.
این آگاهان میگویند که اختلافات خلق شده در درون طالبان یک برنامه  عمدی وقصدی است تا اضملال  این گروه  داعش به عنوان بدیل آن  معرفی شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا