امنیت

فصل دیگری درتجهیز نیروی هوایی افغانستان: امریکا طیاره میدهد ، هند ترمیم میکند

*-فصل دیگری درتجهیز نیروی هوایی افغانستان
*-امریکا طیاره میدهد ، هند ترمیم میکند
کابل باختر/ 9/ قوس
هند به زودی کار ترمیم حدود 50 طیاره و  هلیکوپتر  اردوی افغانستان را آغازمیکند.
به گزارش آژانس باختر ، مقامات هندی گفته اند بین 40 تا 50  هلیکوپتر و شماری از  طیاره های ترانسپورتی افغانستان از دیرزمانی به این سو از نبود پرزه متوقف اند که نیاز به ترمیم دارند و هند میتواند دراین قسمت با وزارت دفاع افغانستان را کند.
این گفته ها درحالی بیان میشود که هفته قبل دو دسته از انجنیران و تخنیکران هندی از کابل دیدار کردند و نیاز مندی های  اردوی افغانستان در بخش هوایی را بررسی نمودند.
مقامات هندی گفته اند که رهبران افغانستان ، هند و روسیه تایک هفته دیگر درشهر امرتسر هند دیدار خواهندکرد و چگونگی ترمیم طیاره ها ی  نظامی افغانستان نیز دراین نشست به بحث گرفته خواهد شد.
مقامات هندی امیدوار اندکه هند و روسیه برای فراهم سازی پرزه ها به  طیاره ها و  هلیکوپتر های قابل ترمیم اقدام خواهند کرد.
نیروهای امنیتی افغانستان درحال حاضر بیش از 140  طیاره های گونه گون دارند اما درکنار این ده ها  طیاره به ویژه طیاره ها از بهر نبود پرزه ها ازکار افتاده اند.
درهمین حال وزارت دفاع افغانستان سهم  هند را درترمیم طیاره های  اردو بسیار مهم و سازنده می داند و میگویند 15 طیاره  اردوی را برای ترمیم به کشور چک فرستاده اند.
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به آژانس باختر گفت ، ما دوگونه هلیکوپتر داریم که یکی آن ساخت شرکت های غربی و دوم آن ساخت روسیه است .
هرنوع ازاین  طیاره ها هرگاه با چالش های فنی روبه رو شوند هرکشور که در ترمیم آن اقدام کند ما از آن استقبال میکنیم .
چنانچه جنرال قدم شاه شهیم لوی درستیز اردوی ملی افغانستان درماه آگست امسال درسفرش به هند فهرست نیازمندی های افغانستان دربخش نظامی با مقام های هندی شریک ساخت که ازهند خواست تا هلیکوپتر های جنگی ، مرمی های توپخانه و پرزه های مورد نیاز را در اختیار حکومت افغانستان قراردهد همچنان برخی از کارخانه ها و سلاح های زمان شوروی سابق را ترمیم کند.
درحالیکه حرف از تجهیز نیروی هوایی افغانستان و ترمیم  طیاره ها افغان که درحال حاضر از کار افتاده اند میباشد.
امریکا که قبلاً چند فروند هلیکوپتر را برای  اردوی افغانستان از روسیه خریداری کرده بود دیگر نمیخواهد تا این برنامه را ادامه دهد زیرا پنتاگون به دلیل رقابت های معین که میان امریکا و روسیه درسوریه ، اوکراین و جاهای دیگر وجود دارد نمیخواهد از طریق خرید  هلیکوپتر به روسیه پول دهد.
امریکا درنظر دارد  هلیکوپتر های نوع شاهین سیاه ساخت امریکا را جاگزین هلیکوپتر های  آی -17 روسی سازد درحال حاضر وزارت دفاع امریکا برای ترمیم 53 هلیکوپتر مستعمل نوع 60 U-بودجه را از کانگرس امریکا مطالبه کرده است گفته میشودکه هزینه نوسازی این هلیکوپتر ها وخرید چند  طیاره برای  اردوی افغانستان به 814 میلیون دالر خواهد رسید که سی طیاره جنگی ام – 71 -530 ، شش جنگنده نوع ای -29 و پنج طیاره نوع ای –سی 208 برای قوای هوایی افغانستان نیز شامل آن میباشد.
سناتور ریچارد بلومنت دال میگوید که  اردوی افغانستان باید 109  هلیکوپتر نوع شاهین سیاه را دریافت کند درسطح جهان سه هزار فروند از این  هلیکوپتر ها فعال اند که 2300 آن ازسوی نیروی هوایی امریکا مورد استفاده قرار میگیرد.
ازاین گفته ها بر میاید که برای تجهیز و توانمندسازی قوای هوایی افغانستان کار جریان دارد.
شماری از آگاهان سیاسی افغان میگویند که افغانستان به وضعیت  حساس و اثرگذار که درمنطقه دارد نیاز به همکاری بیشتر دارد.
کشورهای منطقه میتوانند درتوانمندسازی نیروهای دولتی افغانستان این کشور را یاری رسانند.
روسیه و امریکا درافغانستان منافع مشترک دارند این دو کشور از سوی هراس افگنان تورید میشوند بناً این دوکشور به جای رقابت با هم در افغانستان عوامل تروریزم را که تهدیدی در برابر آنها نیز است ازمیان بردارند و هند میتواند الگوی برای آنان میرسد هند که پیش از این دربخش های مختلف به افغانستان کمک کرده است و کمک این کشور دربخش نظامی نیز برای افغانستان دارای ارزش و اهمیت است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا