فرهنگ

از روز جهانی آزادی مطبوعات ، در حالی بزرگداشت میشود که تهدید در برابر خبرنگاران، افزایش یافته است

کابل 11ثور  باختر
از سوم می که مصادف با روز جهانی آزادی مطبوعات است، در حالی بزرگداشت میشود که تهدید و خشونت ها در برابر خبرنگاران، روزنامه نگاران، نویسندگان ، کارمندان و نهادهای رسانه یی بیش از پیش افزایش یافته است.
آزادی رسانه ها و مطبوعات از مواردی مهمی است که قانون اساسی به آن تاکید دارد اما با آنهم کارمندان نهادهای خبری همواره مورد خشونت قرار میگیرند و در مواردی هم جان هایشان را از دست میدهند.
حمله به مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان، تلویزیون شمشاد، قتل  عبدالمنان ارغند خبرنگار محلی قندهار  و احمدشاه خبرنگار ولایت خوست و بلاخره قتل 9  خبرنگار دیگر در شش درک شهر کابل گواه افزایش تهدیدات و خشونت ها در برابر آزادی بیان و مطبوعات و همه آنانی است که در عرصه خبررسانی قلم میزنند.
عزیز احمد تسل عضو کمیته مشترک حکومت و رسانه ها می گوید که از 15 سال به اینسو هزار قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است که برخی از این قضایا با گذشت زمان از لحاظ حقوقی قابل پیگیری نبوده و برخی دیگر از سوی کمیته مشترک حل شد اما 172 قضیه خشونت توسط کمیته مشترک حکومت و رسانه ها بررسی و تعقیب عدلی و قضایی به محاکم مربوط فرستاده  شده است.
به گفته وی تاکنون در پیوند به قضایای خشونت علیه خبرنگاران  46  تن از سوی محاکم عدلی و قضایی روانه زندان شده اند.
همچنان صدیق الله توحیدی مسول دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران از ثبت بیش از 25 قضیهء خشونت علیه خبرنگاران در سه ماه نخست سال 2018 میلادی خبر داد که ثبت این کمیته شده است و در مقایسه به سال های گذشته 50 درصد افزایش را نشان میدهد.
وی عدم تطبیق قوانین و پیگیری قضایای خشونت، ناامنی، وجود افراد تفتگدار غیر مسئول، عدم آگاهی منسوبین از کار خبرنگاری و برخی موارد دیگر را از عوامل افزایش خشونت ها در برابر خبرنگاران بیان کرد.
مجیب خلوتگر مسئول دیدبان رسانه های آزاد افغانستان (نی) در خصوص نقش آزادی مطبوعات در کشور میگوید که مطبوعات یکی از ارکان بسا مهم در تشکیل نظام مبتنی به اراده ملت است و تا زمانیکه به این اصل احترام گذاشته نشود نمیتوان جامعه و نظام عاری از فساد و ظلم داشت.
جاوید روشان یکتن از خبرنگاران نیز آزادی بیان را یکی از بزرگترین دست آوردهای  یک و نیم دهه اخیر در افغانستان میخواند، اما از حکومت میخواهد که از این دست آورد حمایت و پشتیبانی کند.
روز جهانی آزادی مطبوعات پس از تصویب قطعنامه همایش عمومی ۱۹۹۱ یونسکو زیر نام  "ارتقای آزادی مطبوعات در دنیا" در حالی مطرح شد که در آن جراید آزاد، مستقل و فراگیر به عنوان اجزای ضروری جوامع دموکراتیک معرفی گردید.
به همین ترتیب موضوع آزادی مطبوعات  در سوم ماه مِی ۱۹۹۱ میلادی در همایشی که به این منظور توسط یونسکو و سازمان ملل متحد در کشور نامیبیا برگزار شد، به تصویب رسید و چندی بعد مجمع عمومی سازمان ملل متحد درجلسه 20 دسامبر 1993 با مصوبه ای سوم ماه می هر سال را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد.
پس از آن کشورهای در حال توسعه و رشد که خواستار نظام متمرکز و مبتنی به اراده مردم بودند با احترام به اصل آزادی بیان از روز جهانی مطبوعات با برگزاری برنامه های ویژه به گرمی استقبال میکنند. نثار "ایثار"

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا